Media meer en meer ‘into the game’?

Vertaalde artikels

Tussen gaming en mediaspelers is het verre van game over’! Integendeel, de initiatieven blijven hier en daar uit de grond poppen.  - Astrid Jansen

De wereld van gaming gaat niet alleen maar over het samenbrengen van mensen met eenzelfde passie. “Het gaat verder dan dat,” zegt Greg Carrete, hoofd van RTB iXPé, het nieuwe medium van de RTBF gericht op gaming & culture. Hun strategie laat zich uitrollen via verschillende pistes, zeker op Twitch, het ideale toevluchtsoord voor de nieuwe generatie mediavoren. “Het nieuws daar gaat vooral over videogames, maar omarmt ook de popcultuur en laat ons vooral interageren met een hele reeks actuele onderwerpen. En natuurlijk zenden we er ook games en videocompetities op uit.” Dan is er YouTube, dat zich richt op veel specifiekere gebieden zoals ‘Mindset’, het filmische format over videogamecompetitie of Shinyusu, de wekelijkse informatiecapsule gewijd aan Aziatische culturen. En dan zijn er nog de kanalen Twitter en Instagram. “Op Twitter communiceren we vooral B2B, zodat we ons bestaan als serieuze speler in het gaming-ecosysteem in de verf kunnen zetten. Op Instagram kunnen we een iets breder publiek bereiken, en dat doen we met informatieve content: reportages rond gaming en de geek- en popcultuur. Het is dankzij het succes van dergelijke initiatieven dat videogames eindelijk hun plaats hebben kunnen vinden in interne discussies.”

Adverteerders en gaming…

En wat met adverteerders? Zet dit succes hen aan tot actie, zeker nu ook het jongere publiek moeilijker te bereiken lijkt? “Adverteerders staan nog steeds erg terughoudend ten opzichte van gaming en esports,” zegt Carette. Bij RTL hebben ze alleszins niet gewacht om in actie te schieten, want de groep lanceerde zopas nog ContactStream. “We hebben een Twitch-kanaal opgericht waarmee we ons merk Contact verder willen brengen dan enkel het muzikale aspect. Het initiatief surft voort op het ‘feel good’-DNA van de radiozender maar zorgt tegelijkertijd voor die extra touch die soms ontbreekt op sociale netwerken,” zegt Erwin Lapraille, radio general manager bij RTL België. “Gaming brengt een ander publiek binnen dan dat radio anders niet zou bereiken. Samengevat, ContantStream ademt ‘gaming’ en zal ongetwijfeld gaandeweg nog verder evolueren,” vervolledigt Julien Brassinne, head of social media bij RTL België. Het initiatief kreeg al mooie financiële steun, zo zegt Lapraille. “Proximus ondersteunde onze lancering aan de hand van zijn fiber-aanbod. Maar ons belangrijkste doel is vooral vertrouwen winnen, niet zozeer omzet draaien. Toch waren de eerste contacten met de reclamewereld hoopgevend. Ik geloof alvast in het potentieel!”

Bij YouTube zal alvast niemand het potentieel van gaming in vraag stellen. Sinds 2021 telde het platform 800 miljard views op z’n gamingcontent, 250 miljoen geüploade gamingvideo’s en 90 miljoen uur aan gaminglivestreams. “We zijn van een niche naar iets heel mainstream geëvolueerd,” zegt Marijn Poeschmann, head of YouTube voor de Benelux. En met dergelijke cijfers zijn adverteerders natuurlijk gek op pre-rolls op gamingvideo’s. Channel Factory lijste onlangs nog de tien meest bekeken YouTube-kanalen in België op, en wat bleek? Een kanaal rond Minecraft prijkt overduidelijk op 1.  Twitch van zijn kant lanceerde recent zijn ‘Twitch Gameplan’, een gratis trainingsprogramma dat ontwikkeld werd om merken en bureaus te ondersteunen. Nog een bewijs van de lovende toekomst die gaming wacht! De reclame-certificering, want dat is wat Twitch Gameplan is, maakt het mogelijk om advertentie-oplossingen, brand safety, targeting en gegevensanalyse beter onder de knie te krijgen.

Info, info en nog eens info

Bij IPM willen ze hun basismissie verder verdiepen: content, ook wat betreft gaming. “We volgen het gamenieuws al zeven jaar op de voet,” legt Quentin Charlier, marketing & sales director bij IPM, uit. “Esport zit in het DNA van La Dernière Heure. Een klein deel van ons marketingbudget gaat daarom verenigingen die zich bezighouden met gaming-events.” Alexis Colin, productmanager Esport van La Dernière Heure blijft toch voorzichtig: “We hebben er al vaak aan gedacht om een ‘in-house’ esport-cel op te richten, maar tot nu toe hebben we die stap nog niet gezet.”

Al onze gesprekspartners zijn het alvast hier over eens: “Gaming vereist werk en grote financiële middelen. Maar het beeld van de gamer die eenzaam en alleen aan z’n scherm gekluisterd zit, kunnen we voorgoed achter ons laten.”