Mediabestedingen pas in 2023 op niveau?

Media / News

De mediabestedingen zullen in België pas in 2023 weer op het niveau van 2019 zitten. Deze voorspelling doet Gino Baeck (CEO van Group M) in een podcast in de reeks 1,5 Meter Sessies van contentmarketingbureau SPYKE en radio & music agency Studio Helsinki.

In de tweede podcast van de 1,5 Meter Sessies gaan SPYKE en Studio Helsinki dieper in op de impact van de coronacrisis op de mediasector. Die is immers groot. Bereik en abonnementen gingen in bepaalde media stevig omhoog, terwijl de advertentie-inkomsten crashten. Peter Vandermeersch (Independent News & Media) en Gino Baeck (Group M) analyseren samen met interviewer Bart Lombaerts de afgelopen maanden, maar kijken ook naar wat er nog moet komen. Waar Peter Vandermeersch vooral hamert op het belang van vertrouwen en uniciteit om ook in de toekomst succesvolle media uit te bouwen, schetst Gino Baeck een realistisch, maar somber beeld van de advertentiemarkt de komende jaren. Volgens hem zullen de Belgische mediabestedingen pas in 2023 terug op het niveau van 2019 zitten. Ook schetst hij de toekomst van de afzonderlijke media.

De podcast is te beluisteren via www.anderhalvemetersessies.be of via de gekende podcastplatformen.

Deze bevindingen werkten SPYKE en Studio Helsinki ook uit in een whitepaper die extra diepgang biedt over de toekomst van de mediasector, op het vlak van inhoud, lezers en advertentiewerving. Deze kan gedownload worden via www.spyke.be. De komende weken gaan SPYKE en Studio Helsinki dieper in op de gevolgen van de nieuwe situatie voor een aantal andere sectoren, waaronder HR en Retail. Ze focussen daarbij op de bedreigingen en de opportuniteiten, maar ook op het belang van marketing in elk van deze sectoren.