{Mediarapport VRM} Mediaconcentratie volop crossmediaal

Media / News / Research

Crossmedialiteit draait op volle toeren en mediagroepen gaan meer en meer hun eigen weg. Dat zijn enkele bevindingen uit het nieuwe rapport over de ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2019’, gepubliceerd door de Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media. 

Een van de conclusies uit het rapport is dat de mediagroepen hun sterke posities, ingenomen door consolidatie, nu proberen te valoriseren. De crossmedialiteit draait dan ook op volle toeren. Inhoud wordt volop gedeeld over de verschillende merken in de eigen groep. Dit komt vooral tot uiting bij DPG Media, dat alle redacties samenbrengt in News City. Opvallend daarbij is dat de VTM Nieuws-website is verdwenen. Alle (audiovisuele) nieuwscontent komt zo terecht op de sterkere HLN-website. En terwijl er vroeger er een sterke tendens was tot samenwerking over de verschillende groepen heen, gaan ze nu elk hun eigen weg. Er is enkel nog samenwerking wanneer de buitenlandse bedreiging te groot lijkt. Zo kwam er een gemeenschappelijke radio-app voor de openbare en commerciële zenders. Op die manier hoopt men sterker te staan in de digitale radiodistributiemarkt.

Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten is 80% tot 100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen. Dit aantal daalde de voorbije jaren tot vijf groepen: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en De Vijver Media.

Wat radio betreft, blijven de VRT-zenders blijven met het grootste marktaandeel aan de haal gaan. Digitaal luisteren zit ook duidelijk in de lift. Dit voornamelijk dankzij de groei van DAB+. De beschikbare plaatsen voor DAB+-zenders werden echter snel ingevuld, dit voornamelijk door de grotere mediagroepen. Het voorbije jaar lanceerde vooral DPG Media heel wat nieuwe initiatieven.

In de televisiewereld zijn de voornaamste recente wijzigingen in het ecosysteem de volledige overname van De Vijver Media (SBS Belgium) door Telenet en de volledige integratie van Medialaan (Nu DPG Media) in De Persgroep (nu DPG Media Group nv). In 2019 lag de focus van alle televisiespelers op het lanceren van nieuwe digitale producten. Voorbeelden zijn VRT NU, VTMGO, Proximus Pickx, Tadaam en Yugo.

De titels op de Vlaamse krantenmarkt blijven dan weer al jaren dezelfde. Qua eigendom zijn er verschuivingen. Roularta nam de 50%-participatie van De Persgroep in Mediafin (uigever van De Tijd) over. De concentratie bij de uitgeversgroepen van kranten is zo licht afgenomen. De kwaliteitskranten (De Tijd, De Standaard en De Morgen) verkopen ook meer kranten dan vijf jaar geleden. Dit volledig dankzij de digitale verkoop. De populaire en regionale kranten slagen daar niet in. Zij bereiken wel zeer veel mensen via hun website. In 2019 was er ten slotte een duidelijke toename van de concentratie in de magazinemarkt. Er zijn nu drie mediagroepen die quasi 100% van de markt in handen hebben. Het volledige rapport kan u lezen via de website van de Vlaamse Regulator voor de Media.