Mediahuis mengt zich in 15%-debat
Mediahuis, de grootste Belgische digitale speler en na Medialaan en IP Belgium de grootste regie, reageert met terughoudendheid op het voorstel tot afschaffing van de 15% bureaucommissie. Naast het feit dat het voorstel geen werkelijke oplossing biedt voor het versterken van de competitiviteit, zou een te snelle afschaffing het ecosysteem binnen de advertentiemarkt te drastisch verstoren. "We zouden het kunnen doen, maar doen het toch niet," zegt Bart Decoster, corporate director Mediahuis Connect. "Als we alleen voor televisie en 240 klanten zouden werken, dan wel. Maar wij werken op diverse niveaus voor 3.000 klanten. Die commissie afschaffen kan niet zomaar en we willen coherent blijven. Nationaal afschaffen en regionaal niet? Dan gaat niet. De afschaffing zou in de praktijk complexer worden dan het systeem dat nu werkt. En vele regionale bureaus hebben die 15% echt wel nodig. Wij willen als marktleider pas overstappen als de markt daarvoor rijp is."
Mediahuis Connect heeft dan ook beslist om op 1 januari 2016 de bestaande regeling rond bureaucommissie te behouden. Mediahuis Connect gelooft dat andere initiatieven nodig zijn om toekomstgericht, de competitiviteit te versterken ten opzichte van media die de 15% bureaucommissie vandaag niet toepassen. Bart Decoster: “Het continu wijzigende medialandschap en de sterke evolutie richting digitaal maken dat ook Mediahuis Connect overtuigd is van het feit dat het bestaande ecosysteem grondig moet worden geëvalueerd. Wij durven geloven dat de toekomst er één zal zijn zonder bureaucommissie. Dat zien we trouwens vandaag al in een groot deel van onze omzet. Alleen zijn we geen voorstander van een revolutie. Mijn voorstel is dan ook om met respect voor alle partijen, waaronder o.a. UBA, UMA en ACC, de dialoog en analyse verder te zetten zonder het gevoel te hebben dat we met onze rug tegen de muur staan.”
De beslissing van Mediahuis Connect is dus mede ingegeven door het feit dat de print- en onlineregie, in tegenstelling tot het medium televisie, in veel grotere mate samenwerkt met rechtstreekse klanten aangezien een aanzienlijk deel van haar advertisingbusiness naast nationale campagnes, is opgebouwd uit regionale campagnes, jobadvertenties, topicals en classifieds. Mediahuis Connect werkt nauw samen met vele, vaak regionale partners en heeft respect voor een business die bijzonder belangrijk is voor alle Mediahuis-titels. Bart Decoster: “Vanuit de eerder regionale bureaus kregen we een duidelijk signaal dat velen van hen vandaag niet klaar zijn om op een directe afschaffing van de 15% agentschapscommissie te anticiperen. Als Mediahuis Connect willen we absoluut vermijden om eenzijdig, de dynamiek binnen dit ecosysteem te verstoren.”