Mediahuis plukte vorig jaar de vruchten van zijn reorganisatie van het jaar voordien. Het boekte mooie resultaten op zowel de lezers- als de adverteerdersmarkt en bestendigde zijn digitale groei. Het resultaat is een positief jaarrapport voor 2015.
2015 was het eerste jaar na de fusie en reorganisatie van 2014. De omzet steeg met 38% naar 403,5 miljoen euro. De geconsolideerde operationele cashflow verdubbelde bijna (+ 91%) tot 61,6 miljoen euro. De verbetering van de Belgische resultaten van Mediahuis vertegenwoordigen 37% van de groei. Het Nederlandse NRC, dat Mediahuis in februari 2015 overnam, is voor 63% verantwoordelijk voor de totale groei. “We hadden bij de start van Mediahuis in november 2013 drie ambitieuze doelstellingen," zegt Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis. "Een financieel gezond bedrijf zijn, de toekomst van al onze nieuwsmerken veiligstellen en digitaal groeien. Vandaag mogen we stellen dat we in onze opdracht geslaagd zijn.”
In 2015 verkochten alle nieuwsmerken van Mediahuis samen gemiddeld 760.185 exemplaren per dag. In België bleef de gezamenlijke krantenverkoop met -0,5% op peil, ondanks een verdere structurele daling van de losse verkoop. In Nederland daalde de krantenverkoop over het algemeen. NRC slaagde er wel in om de laatste maanden van het jaar de trend te keren dankzij een succesvolle herlancering van nrc.next en een sterke digitale verkoop. In 2015 bestond 92% van het verkochte volume van alle titels van Mediahuis nog uit print, maar de verkoop van de digitale versies van de kranten groeide stevig en nam op dagbasis toe met 41%.
Ondanks de aanhoudende druk op de advertentiemarkt is Mediahuis er in 2015 in geslaagd zijn omzet op hetzelfde niveau te houden als in 2014. Met gemiddeld ruim één miljoen bezoekers per dag staat het voor online bereik aan de top in België. Het aandeel van de digitale omzet steeg van 25 naar 35%. De groei van online video speelde een belangrijke rol bij deze stijging.
Mediahuis onderscheidde zich ook het afgelopen jaar door zijn vernieuwingsdrang. Het vernieuwde het platform van Hebbes met speciale aandacht voor de gebruiksvriendelijkheid op tablet en mobiel. Het Belang van Limburg introduceerde als eerste in Vlaanderen een volledig doorbladerbare krant op maat van alle smartphones. Het Nieuwsblad kreeg een nieuwe vormgeving, met als blikvanger de grote ‘N’, die zowel in print als op tablet of smartphone in het oog springt. Gazet van Antwerpen onderstreepte haar unieke positie als regionale krant voor Antwerpen Metropool en de Kempen onder meer met het project Clubhart - als steun voor de sport in de regio - en met het het weekendmagazine CittA Kempen. In Nederland werd nrc.next volledig vernieuwd en gepositioneerd als volwaardige ochtendkrant. NRC kreeg tot slot een nieuwe website met een betaalmodel, wat goed was voor heel wat nieuwe betalende lezers.