Mediahuis zegt contract Deltamedia op. Wat nu?
Mediahuis heeft beslist om zijn contract met Deltamedia stop te zetten. Ten gevolge daarvan kondigde de directie van deze dochteronderneming van Bpost vandaag de eventuele sluiting van het bedrijf aan.
Deltamedia is sinds 2001 een dochteronderneming van Bpost. Zijn belangrijkste klant, Mediahuis, besliste onlangs om het contract stop te zetten voor de uitreiking van de kranten Het Nieuwsblad, De Standaard en De Gentenaar, en dit met ingang van 30 april 2016. De federale overheid heeft tot nu toe nog geen beslissing genomen omtrent de toekenning van het contract voor de krantenuitreiking. Dat contract zou op 1 januari 2016 ingaan voor een periode van vijf jaar. Bpost is momenteel de enige in de running om dit contract binnen te halen, maar de toekenningsvoorwaarden ervan worden nog steeds besproken door de regering. Als Bpost het contract verkrijgt, zou dat concreet betekenen dat de post alle krantenvolumes die de uitgevers aan de post willen toevertrouwen, zal uitreiken. Gelet op deze omstandigheden wilde de directie van dochteronderneming Deltamedia haar personeel informeren over de eventuele sluiting van het bedrijf. Ook de informatie- en raadplegingsprocedure in het kader van de wetgeving inzake collectief ontslag werd vandaag gestart.
En wat doet Mediahuis met de verdeling van zijn kranten? Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg worden nu door Bpost verteld, voor De Standaard, Het Nieuwsblad en De Gentenaar heeft Mediahuis inderdaad een contract met Deltamedia, maar slechts voor een gedeelte van de oplage, zegt Paul Verwilt, COO van Mediahuis, die we hierover vandaag even konden spreken. Bpost heeft het overheidscontract nog niet binnen en men wacht daarop om gesprekken met Bpost te beginnen. "Om de handen vrij te hebben, moesten we tijdig het contract met Deltamedia opzeggen," zegt Paul Verwilt. "We hebben het bericht vandaag van Bpost over Deltamedia ook gezien, wij weten natuurlijk niet wat binnen Bpost speelt, want Deltamedia is zoals u weet verbonden met Bpost." En of Mediahuis straks alle titels door Bpost laat verdelen, of door Deltamedia (als dat dan nog bestaat) of voor een nog andere oplossing gaat, ligt dus nog volledig open, aangezien de gesprekken daarover dus nog moeten beginnen...