Medialaan Fairtime Award: en de winnaars zijn…

Awards / Media / News

fairtime-award-9-webDe winnaars van de Medialaan Fairtime Award, een creatieve wedstrijd voor sociale en humanitaire organisaties, zijn bekend. Wereldsolidariteit wint een televisie- en online campagne bij Medialaan en Ouders van Verongelukte Kinderen een radiocampagne. Dat besliste een zeskoppige jury.

Dit jaar namen 36 goede doelen deel aan de Medialaan Fairtime Award. De jury ontfermde zich in totaal over 33 televisie- en online dossiers en 26 radiodossiers. De winnende spots gaan onmiddellijk in productie en zijn vanaf juni 2017 te zien en te horen op de televisie- en radiozenders van Medialaan.

Wereldsolidariteit maakt in zijn spot een gevoelige thematiek herkenbaar, en dit op een frisse manier. Heel wat mensen sporten om hun gezondheid op peil te houden. Tegenwoordig zijn de meeste ook vertrouwd met het gebruik van tal van apps en wearables. Die trends trekt Wereldsolidariteit door in zijn campagne. De spot straalt bovendien authenticiteit en geloofwaardigheid uit. Wereldsolidariteit wint een gratis spotcampagne bij VTM, Q2, Vitaya en CAZ en op de online platformen van Medialaan, ter waarde van 250.000 euro. Daarbovenop krijgt de organisatie een productiebudget van 25.000 euro. Via Spott wordt het spotje bovendien interactief gemaakt. Het televisie/online-storyboard is van de hand van Boondoggle. Voor Wereldsolidariteit is het winnen van de award niet alleen een stevig duwtje in de rug, maar heeft het ook een symbolische waarde, vertelt communicatieverantwoordelijke Jaklien Broekx: « Het was maandag – 24 april – exact 4 jaar geleden dat 1.138 kledingarbeidsters omkwamen in Bangladesh bij het instorten van het Rana Plaza gebouw, waar zij kleren stikten. Nét nu de Fairtime Award winnen, is voor ons als ngo toch een beetje een emotioneel moment. »

Ook Ouders van Verongelukte Kinderen wist de jury te overtuigen. Een schijnbaar positief nieuwsbericht slaat op slag om als een echte ouder aan het woord komt. Verkeersveiligheid is een heel actueel topic dat bovenaan op de agenda staat bij tal van instanties. De jury vindt radio een uitstekend medium voor deze campagne. In de auto wordt de bestuurder immers zo rechtstreeks geconfronteerd met zijn gedrag. Ouders van Verongelukte Kinderen wint een radiocampagne op Qmusic en Joe ter waarde van 75.000 euro en een productiebudget van 7.500 euro. Het radioscript is gerealiseerd door Happiness Brussels.

De zeskoppige jury van deze editie bestond uit voorzitster Griet Byl (Deputy Chief Editor Media Marketing), Petra Baeck (Head of Marketing & Customer Service 2dehands.be), Joeri Van Den Broeck (Creative Director AIR Brussels), Tim Schoenmaeckers (Concept Provider Happiness Brussels), Dorien Baelden (Project Coördinator Koning Boudewijnstichting) en Erwin Deckers (cco Medialaan).

Jurylid Joeri Van Den Broeck vertelt waarom de zeskoppige jury voor Boondoggle en Wereldsolidariteit koos: « Wereldsolidariteit creëert met deze spot authenticiteit en geloofwaardigheid. Daarmee brengen ze de nodige 'stopping power' teweeg die mensen echt doet stilstaan bij de problematiek. »