Medialaan koopt Acht en Lacht
Medialaan neemt vanaf 1 juli 2016 de televisiezender Acht over van Concentra. Medialaan hervormt Acht tot een mannenzender die in de loop van het najaar van start gaat. Naast VTM, 2BE/Q2, Vitaya, VTMKZOOM en Kadet breidt Medialaan zo zijn tv-activiteiten verder uit. Een televisiezender specifiek voor mannen ontbrak nog in het plaatje. Peter Bossaert, CEO Medialaan: "We zijn verheugd met de overname van Acht, die onze televisieportefeuille heel mooi aanvult. We investeren al jaren in innovatie. Nieuwe kijkmodellen zijn dé groeipoot van Medialaan. Klassieke tv blijft wel de belangrijkste contentbron van de digitale platformen. In die klassieke markt is Acht een hele mooie opportuniteit."
Ben Jansen, commercieel directeur Medialaan: "Bij Medialaan willen we graag alle doelgroepen bereiken. We hebben een brede familiezender met VTM, een zender voor jongvolwassenen met het toekomstige Q2 en een vrouwenzender Vitaya. Met een mannenzender kunnen we aan de verwachtingen van de markt blijven voldoen."
De nieuwe zender zal programma's brengen waar mannen tussen 18 en 54 jaar graag naar kijken. Er zullen wel een aantal programma's van Acht overgenomen worden, aangevuld met heel wat nieuwe titels. Meer informatie over het nieuwe programmaschema van Acht volgt in het najaar bij de start van de mannenzender.
Acht werd opgericht op 18 mei 2009 en is gratis te ontvangen via alle Vlaamse digitale operatoren. Met de overname verwerft Medialaan 100% van de aandelen in Bites Europe NV, de vennootschap die de zender Acht exploiteert. Bites Europe NV was in handen van Concentra Media Groep NV en Avalon NV. In de vennootschap Bites Europe zitten naast Acht, heel wat televisiecontent en ook de betalende comedyzender Lacht. Er zal later nog bekeken worden wat er met Lacht gebeurt. De closing van het principeakkoord tussen Concentra en Medialaan volgt op 30 juni 2016.