Medialaan lanceert VTM GO en wil 'Vlaamse Netflix'

Media / News

vtmGO_002MEDIALAAN/de Persgroep Publishing grijpt vandaag, donderdag 23 augustus 2018, zijn najaarspresentatie aan om nieuwe stappen aan te kondigen op het vlak van online tv, online radio en online nieuws. Het mediabedrijf is op digitaal vlak ambitieuzer dan ooit, zo blijkt tijdens de jaarlijkse voorstelling van alle najaarsprogramma’s aan adverteerders, media- en reclamebureaus.
In televisie heeft MEDIALAAN/de Persgroep Publishing een dubbele ambitie, zeggen Erwin Deckers en Dirk Lodewyckx, CEO’s a.i.: “We waren al de eerste omroep om op een succesvolle manier onze tv-programma’s online beschikbaar te maken zowel via vtm.be als via Stievie. Nu willen we een versnelling hoger schakelen en lanceren we deze winter VTM GO. Op dit gloednieuw digitaal videoplatform zullen alle programma’s van al onze zenders (VTM, Q2, Vitaya, CAZ, VTMKZOOM en KADET) te zien zijn. Het gaat hierbij om actuele programma’s én een uitgebreide catalogus. Live, catch up, binge-viewing,… het wordt allemaal mogelijk in VTM GO.”vtmGO_001
VTM GO bundelt dus alle actuele programma’s van MEDIALAAN-zenders en biedt die live en uitgesteld (tot 30 dagen) aan. Daarnaast zet men in op een grote catalogus van programma’s die MEDIALAAN in portefeuille heeft. Targeted advertising zorgt ervoor dat het platform gratis is voor alle kijkers. De tweede ambitie is de opstart van de ‘Vlaamse Netflix’. De afgelopen maanden waren een aantal oproepen te horen vanuit de televisiesector om samen te werken aan een online tv-platform. MEDIALAAN/de Persgroep Publishing neemt het initiatief. Erwin Deckers en Dirk Lodewyckx geloven in een ‘Vlaamse Netflix’: een online fictieplatform dat door de omroepen zelf wordt opgestart en dat alle Vlaamse topfictie bundelt. Deckers en Lodewyckx: “We willen naast VTM GO nog een ander initiatief nemen in de sector. We hopen om samen met de collega-omroepen een ‘Vlaamse Netflix’ te kunnen uitbouwen met focus op Vlaamse topfictie, aangevuld met internationale films en reeksen. We willen hiermee een straf lokaal complementair aanbod neerzetten naast Netflix.”vtmGO_003
Deckers en Lodewyckx vervolgen: “Het is onze verantwoordelijkheid als zenders om kwaliteit te garanderen in de toekomst. Het is ook onze taak om dit te doen. In het buitenland zijn meer en meer omroepen de handen in elkaar aan het slaan om een gezamenlijke platform te ontwikkelen. Laat ons dit in Vlaanderen ook snel doen. We willen ook graag in gesprek gaan met de overheid. We hebben hun steun nodig zodat onze kwalitatieve Vlaamse fictie – ondanks de tsunami aan Engelstalig drama – overeind kan blijven in een globale digitale wereld.” MEDIALAAN/de Persgroep Publishing zal de komende tijd gesprekken aangaan met de omroepen om deze ‘Vlaamse Netflix’ op te starten.
MEDIALAAN/de Persgroep Publishing heeft nog digitaal nieuws. Er komen op de radio nieuwe kanalen, een ochtendshow met aangepaste muziek en Qwistet. Deckers en Lodewyckx: “In radio lijkt de digitale ontwikkeling niet zo’n vaart te lopen maar als wij aan onze luisteraars vragen wat ze aan het medium zouden veranderen, dan zegt 70%: wij willen onze muziek zelf kunnen kiezen. Wij willen, net als bij tv, zelf bepalen welke muziek we wanneer horen. Met andere woorden: innoveer en vind radio opnieuw uit.”QWISTET_02
MEDIALAAN/de Persgroep Publishing lanceert daarom twee concrete digitale projecten. Sinds maandag 20 augustus 2018 kunnen luisteraars van Joe naar de ochtendshow van Sven en Anke luisteren en zelf kiezen uit welke periode de muziek komt. Eén ochtendshow op drie kanalen met telkens een ander muziekgenre. "Het bestaat nog bijna nergens in de wereld," zegt men bij Joe.
Q brengt dit najaar een andere primeur naar Vlaanderen: een live videoquiz, online, waaraan alle Vlamingen tegelijk kunnen deelnemen. Deckers en Lodewyckx: “Quizshows zijn nooit live. Laat staan dat je heel Vlaanderen kan laten deelnemen. Vanaf oktober kan het wél met ‘Qwistet’.”QWISTET_01