Medialaan vervangt JIM TV door nieuw productieplatform

medialaan logo

Media / News

medialaan
JIM TV stopt op 18 december . « Het einde van een tijdperk. Jongeren kijken meer dan ooit naar televisie, meer dan ooit naar video, maar op een andere manier dan vroeger, » zegt Erwin Deckers van Medialaan. "Jongeren verwachten van ons professionele en unieke content, maar op een andere manier dan lineaire televisie. Meer dan de helft van de content op het internet die wordt bekeken is televisie. Televisie blijft dus belangrijk, maar niet op de klassieke manier." Dat blijkt ook uit de cijfers: het bereik halveerde met de helft bij JIMTV, terwijl het bereik van de grote zenders groeide. Een transformatie was niet meer mogelijk, zegt Erwin Deckers. "We hebben er lang over nagedacht, maar nu zijn we zeker van onze zaak."
Medialaan kiest resoluut voor een nieuwe aanpak en richt een nieuw productieplatform op, naast en complementair met TV Bastards. Dat zal producten ontwikkelen voor onlineplatformen, met mogelijk afleidingen op televisie - de omgekeerde manier van werken van TV Bastards dus. Nieuwe onlineformats bedenken voor een jonge doelgroep, jong talent aantrekken: het hoort er allemaal bij. De eerste focus is wel video. Het productiehuis wordt gehuisvest in Studio 4 aan de Medialaan en zal zeer multifunctioneel worden ingericht. Medialaan zoekt vanaf vandaag medewerkers voor dat nieuwe productiehuis, al kunnen daar natuurlijk ook mensen van het huidige JIM bij betrokken zijn. Het is wel pionieren: Deckers ziet geen concrete voorbeelden in het buitenland. "Maar we houden van pionieren."
Een naam is er nog niet: de beslissing werd heel recent genomen en de betrokken mensen werden pas vanochtend ingelicht.
Het kanaal waar JIM TV nu zit, wordt dan weer gebruikt voor een nieuwe kinderzender, meldt Ricus Jansegers. Heel jonge kijkers kijken wel nog naar kinderzenders. VTMKZOOM doet het goed, maar alles zit er bij elkaar. De nieuwe zender, die op 19 december wordt gelanceerd, mikt vooral op jongeren tussen 8 en 12 jaar. Die zijn nu niet of te weinig bediend, zegt Jansegers. Meisjes van die leeftijd worden wel bediend, bijvoorbeeld door Disney. Of zijn die aan het gamen?
JIM Mobile blijft daarentegen wel bestaan, zender en mobilofonie waren al langer losgekoppeld en mikt ook op een oudere en bredere doelgroep.