{Mediaspecs} Re-story: goede journalistiek is meer dan ooit activisme

Media / News

Re-story is een online platform met verhalen van denkers en doeners die nieuwe wegen openen in economie, onderwijs en samenleving. Verhalen die duidelijk maken dat er wel een alternatief is. Verhalen van actieve hoop, positieve impact en duurzaam evenwicht. “We proberen het medialandschap te vernieuwen door aan ‘journativisme’ te doen voor een betere wereld vanuit een coöperatieve vennootschap,” vertelt oprichter Geert Degrande.

– News Provided by MediaSpecs

Met de ervaring van een resem aan verhalen die heel wat los hebben gemaakt, is bij Geert Degrande en Mischa Verheijden het besef doorgedrongen dat ze als journalisten een verantwoordelijkheid hebben op te nemen. Omdat, zoals Glenn Greenwald, die de door Edward Snowden gelekte spionageactiviteiten van de NSA onthulde, terecht zegt: “Goede journalistiek is meer dan ooit activisme”. “Er dreigt een maatschappelijk, ecologisch, economisch en democratisch deficit en het aantal persoonlijke crises stijgt in sneltempo,” vindt Geert Degrande. 

Al sinds de Club van Rome in 1972 het rapport ‘Grenzen aan de groei’ publiceerde gaan er stemmen op om de economie anders in te richten. Ook gerenommeerde publicaties als The Economist en The Financial Times beginnen zich vragen te stellen over de grenzen aan de groei. Waar The Economist zich afvraagt of het tijdperk van ‘the next capitalist revolution’ is aangebroken, zegt de hoofdredacteur van The Financial Times openlijk dat het tijd is voor een ‘reset van het kapitalisme’.

Om de economie van morgen een ziel te geven, wil de paus onder de naam The Economy of Francesco een pact sluiten met jonge economen en ondernemers. De OESO kwam dan weer met de conceptversie van een rapport met de veelzeggende titel ‘Beyond growth: towards a new economic approach’. Dat de OESO, die de sterkste economieën ter wereld vertegenwoordigt, pleit voor een nieuw economisch paradigma mag je gerust revolutionair noemen.

Het is volgens Degrande en Verheijden dan ook hoog tijd voor een nieuw verhaal: het online platform Re-story ziet begin 2019 het levenslicht. Een jaar later wordt er ook een crowdfundingcampagne op poten gezet die 32.500 euro oplevert. In 2021 wordt Re-story een coöperatieve vennootschap.