MediaSpecs Summer Interview 9/9 – DPG Media: “Wij willen de business van onze adverteerders sterker maken”

Media / News

(provided by MediaSpecs)

Neyman-Jansen-768x816
De zomer loopt op zijn einde, net zoals de MediaSpecs Summer Interviews. Last but not least sprak MediaSpecs bij DPG Media met Ben Jansen, Chief Commercial Officer en Julie Neyman, National Sales Director.

Nieuwe start

In het voorjaar van 2018 werd bekendgemaakt dat Medialaan en de Persgroep Publishing de krachten gingen bundelen in één mediabedrijf. Begin 2019 ging de samenwerking definitief van start onder de voorlopige naam MEDIALAAN – de Persgroep Publishing.
De nieuwe naam DPG Media zag het levenslicht op 23 mei en werd feestelijk gelanceerd op donderdag 22 augustus, samen met de voorstelling van de najaarsprogrammatie van de televisiemerken, het nieuwe radioseizoen en de voorstelling van de éénmaking van de nieuwsredacties onder de naam News City.
“De reden van de fusie was dat we als één bedrijf makkelijker de digitale omslag kunnen realiseren dan apart. We zetten op dit moment al zeer grote stappen op digitaal vlak, maar zo’n grote transformatie duurt 3 jaar. Het 1e jaar verliep moeilijk maar dat is ondertussen achter de rug. Reculer pour mieux sauter, zo drukken de Franstaligen het mooi uit. We bereiken dankzij digitaal meer lezers voor HLN dan ooit tevoren en we bereiken ze vaker. (Ben Jansen)

“Alles wordt digitaal, ook televisie is al 10 jaar digitaal. Met onze digitale platformen bereiken we dagelijks 2,2 miljoen mensen en we kennen ze bijna allemaal. Meer dan de helft van onze online campagnes zijn targeted en meer dan 60% is automated programmatic.” (Ben Jansen)

“Elke change is moeilijk in het begin: nieuwe mensen, nieuwe gewoontes, nieuwe manier van werken. Dat neemt tijd in beslag om alles op punt te zetten en tegelijkertijd gaat het enorm hard in de digitale ontwikkeling. Voor een bepaalde periode is het dan even zoeken, maar iedereen is wel heel enthousiast over het totale verhaal en wat we kunnen aanbieden. Dat overstemt voor mij alles.” (Julie Neyman)

Informeren, entertainen en verbinden

Het kloppend hart van de mediagroep wordt gevormd door de 35 mediamerken – actief in televisie, radio, kranten, magazines en/of digitaal – die elke dag samen meer dan 8 op 10 Vlamingen bereiken. Met de ontwikkeling van nieuwe digitale platformen, de opening van nieuwe radiostudio’s voor Qmusic en Joe, en de centralisatie van alle redacties in News City in Antwerpen, wil DPG Media verder bouwen aan een krachtig bedrijf.
“Wij willen mensen informeren, entertainen en verbinden. Wij zijn een multimediaal bedrijf dat content en nieuws centraal zet en ondertussen beslist op welke drager dat het snelst bij de mensen komt in plaats van omgekeerd te redeneren. Dat is de hele turnaround die we aan het maken zijn met het bedrijf.” (Ben Jansen)
DPG Media België is onderdeel van de DPG Media Group die vorig jaar ruim 1,5 miljard omzet had en zo’n 5.000 medewerkers telt. Het bedrijf is niet alleen actief in België, maar ook in Nederland en Denemarken.

“In een digitale omgeving die de facto geglobaliseerd is, is ‘schaal’ een gouden woord.” (Ben Jansen)

“De platformen, tools en technologie zijn globaal en de lokale markt is te gefragmenteerd om daartegenin te gaan. We werken onder andere sterk samen met onze Nederlandse collega’s binnen het ICT-departement.  Natuurlijk blijven wij relatief klein op wereldvlak, maar het geeft ons wel de kans een sterke positie in te nemen in de markt.” (Ben Jansen)

Build Business

De Advertising afdeling binnen DPG Media bestaat uit een 200-tal mensen die opgedeeld zijn in Digital, Creative en Sales teams.
“Binnen onze structuur zitten de agentschap business, de regioklanten, een sterk sales apparaat, een team van 30 digitale experten, mensen die zich bezighouden met data en een groot creatief departement dat zich bezighoudt met branded content met onze merken en titels op onze verschillende platformen, native advertising en sinds kort met een team verantwoordelijk voor influencer marketing.”  (Ben Jansen)
De verschillende mediamerken die ze beheren, stellen DPG Media in staat een heel brede waaier aan te bieden aan zijn adverteerders.
“Adverteerders zoeken een gids om hun consumenten zo goed mogelijk te kunnen bereiken. Wat de adverteerder heel erg sterkt is het feit dat er dan iemand aan tafel zit die geen arbitrage moet maken tussen verschillende kanalen en media. Hij beseft dat hij het beste advies op maat krijgt, vaak hand in hand met een media- of reclamebureau dat ook vertrekt vanuit het belang van de adverteerder en op basis van een strategische planning keuzes gaat maken. Wij zijn recent nog een stap verder gegaan, alles zit bij één persoon per adverteerder die hun belangen behartigt. (Ben Jansen)
“Aan de kant van de consumenten gaat het over “mediamerken”, maar in een B2B-omgeving evolueren wij meer naar een audience. Wij willen iedereen bereiken, op elk moment van de dag, en we willen de persoon die we bereiken kennen. Als wij die dots kunnen verbinden spreken we niet meer over merken maar audiences.” (Ben Jansen)
Voor de accounts is het niet altijd eenvoudig om op de hoogte te zijn van alles wat er zich afspeelt bij alle mediamerken. Ze moeten enerzijds op het vlak van content op de hoogte zijn, anderzijds ook product-technisch weten wat ze kunnen aanbieden via welk platform. DPG Media koos er dan ook voor om de structuur binnen hun Advertising departement te wijzigen.
“Vanaf september zullen we werken met accountmanagers all media. Zij kunnen intern verschillende experten raadplegen en het ideale plan samenstellen voor die specifieke adverteerder. Zo kan die ene contactpersoon intern verschillende experten raadplegen en het ideale plan samenstellen voor die specifieke adverteerder. We zijn een groot bedrijf met veel merken maar moeten wel quick en agile zijn zodat we snel kunnen inspelen op wat de markt vraagt.” (Julie Neyman)

“De structuur en de werking zullen veel vergen van onze mensen, maar zijn wel noodzakelijk om onze ambitie te realiseren: luisteren naar de noden van de klant, hun business groter en sterker maken. We want to build business.” (Ben Jansen)

De dualiteit van data

Voor een bedrijf als DPG Media is het noodzakelijk om mee te zijn in de digitale ontwikkeling en daar wordt dan ook sterk op ingezet, met bijvoorbeeld de ontwikkeling van VTM GO. Data zorgen vandaag de dag voor een enorme rijkdom aan informatie, maar tegelijk zorgen ze er ook voor dat bedrijven hun ultieme doel uit het oog verliezen. Data betekent fragmentatie en dat is één van de grote valkuilen binnen de sector.
“Iedereen wil digitale ontwikkeling, maar wat gaan we doen met alle data? Er heerst een soort van ‘Click Fetish’ in de sector.  Veel adverteerders zijn zoekende qua wat ze met data allemaal kunnen doen en tegelijk mogen ze de focus niet verliezen op hun core business. Er moet een evenwicht gevonden worden tussen targeted en non targeted.” (Julie Neyman)
Er wordt dan ook steeds gezocht naar nieuwe businessmodellen die voldoen aan de noden van zowel de consument als de adverteerders. Zo ontwikkelde DPG Media in het voorjaar van 2019 VTM GO en pleit het voor een ‘Vlaamse Netflix’.
“Online is een verpletterend krachtig iets als het uniform wordt qua currency en kwaliteit, maar dat is nog niet het geval. De wereld die het meest eenvoudig kan connecteren, connecteert op dit moment nog niet. Toch is het geen stand alone omgeving. Online kan een proces versnellen maar de basis blijft nog steeds het hart van de consument raken en dat kan niet alleen met targeting. Op korte termijn kan je overleven door enkel in te zetten op online, op (middel)lange termijn ben je ten dode opgeschreven.” (Ben Jansen)
“Onze onlinestrategie is klaar en duidelijk: wij zijn 100% brand safe, 100% human en 100% AVOC. Wij zouden meer geld binnenhalen door onze eigen kwaliteitsstandaarden naar beneden te halen. Dat is easy money maar ook dirty money, want in the long run is dat niet goed voor de adverteerder. We ondersteunen en appreciëren de inspanningen die al genomen worden door de sector zoals het Belgian Digital Media Charter van de UBA. Ik kan alleen maar oproepen om vanuit de sector te blijven ijveren voor een transparant en kwaliteitsvol online beleid.” (Ben Jansen)

Creatieve cel

DPG Media wil een pioniersrol innemen binnen de technische evolutie en content ontwikkelen om adverteerders te helpen hun objectieven te bereiken. Hierin speelt de evolutie van native advertising een belangrijke rol.

“Merken hebben vandaag de dag veel meer nood om purpose te creëren. Door content te maken mét en vóór de adverteerders, stellen we hen in staat de consument op een nieuwe manier te gaan bereiken. We zien dat de interesse in native advertising sterk toeneemt en gedeeltelijk de klassieke printmedia en display advertising business vervangt. Door weg te gaan van het pure conversiemodel van display advertising kan je veel meer inhoud geven aan het medium.” (Julie Neyman)

“Door onze vele mogelijkheden kunnen wij oprechter een aanbod ontwikkelen en een verhaal brengen. In een bedrijf met slechts 1 medium is dat soms moeilijk verdedigbaar op vlak van objectieven en noden van de adverteerder. Wij kunnen dezelfde boodschap brengen op een andere manier op een ander kanaal en dat tegelijkertijd zeer snel doen.” (Julie Neyman)
Alle veranderingen en aanpassingen zorgen ervoor dat de toekomst van DPG Media er rooskleurig uitziet.
Ik ben trots op waar we nu staan op digitaal vlak en de ontwikkeling van het creatieve departement. We zijn bewust de weg van de verandering ingeslagen en als je daar dan doorkomt is dat enorm fijn. We zijn onze droom aan het realiseren en dat merk je aan het talent dat we kunnen aantrekken. Mensen willen echt deel uitmaken van ons bedrijf en gaan mee in ons verhaal. Blijven evolueren en innoveren blijft de boodschap, want op grotere schaal blijven we een challenger.” (Ben Jansen)
Meer informatie:
Ben Jansen is Chief Commercial Officer bij DPG Media.
Julie Neyman is National Sales Director bij DPG Media.
Voor alle producten, reclametarieven en contactgegevens van DPG Media kunnen MediaSpecs- abonnees terecht in de MediaSpecs Database.