Meer gevoel dan product

Augustin Van Rijckevorsel

Vertaalde artikels

Barefoot Studio lanceerde onlangs het crowdvertisingplatform Blügle. Blügle is actief met contentmarketing, maar wil ook andere zaken aanpakken zoals het fenomeen influencers, het omzeilen van adblockers en het probleem van videomarketing.

Emotie is en blijft het beste, indien niet het enige middel om op lange termijn een voorliefde voor een product en diens merk te bekomen. Om dat te ontwikkelen, is contentmarketing of ‘branded content’ voor adverteerders onontbeerlijk geworden (we bespraken dit al in ons zomernummer, PUB 5). De start-up Barefoot Studio heeft dat goed begrepen en lanceerde eind deze zomer Blügle, een nieuw platform dat de verbinding wil maken tussen adverteerders, influencers en bedenkers of makers van content. “Op die manier wil Blügle ook de problemen oplossen die te maken hebben met videomarketing op sociale netwerken,” legt Augustin van Rijckevorsel, stichter van Barefoot en oprichter van Blügle, ons het principe van dit nieuwe medium uit. Want Blügle is wel degelijk een medium met een redactionele lijn. Interessant om weten is dat Barefoot als startup net een financieringsronde heeft afgesloten die meer dan een miljoen euro opbracht. De meeste fondsen komen overigens van Belgische ‘family offices’.

Problemen met videomarketing

Augustin Van Rijckevorsel

Augustin Van Rijckevorsel (c) Cyrus Paques

Videomarketing als tool kent drie problemen. Ten eerste is er het ongewenste karakter. “Zolang een reclameboodschap beperkt blijft tot de klassieke pauze tussen twee televisieprogramma’s, is er geen probleem,” meent Augustin van Rijckevorsel. “Maar als je opeens ‘-30% bij Delhaize’ te zien krijgt op je Facebookpagina tussen het bericht van een vriend die jou uitnodigt om een glas te gaan drinken of van je partner die ‘ik hou van jou’ post, dan is dat veel minder welkom.”

Het tweede probleem is dat van de black box. “Om tegenwoordig aan influencermarketing te doen, ga je eerst op zoek naar een invloedrijke persoon en je vraagt hem of haar om over een product te praten voor pakweg 10.000 euro per post. Als opdrachtgever weet je echter nooit of de volgers van jouw gekozen influencer echte mensen zijn. Misschien zijn het robots. Je weet dus niet wat het echte bereik van die post is. Wanneer een reclamebureau aan influencermarketing wil doen, koopt het dus een black box zonder te weten wat er uit zal komen. Het enige wat het bureau zeker weet, is dat het dat moet doen.”

Het derde probleem is het meest bekende, namelijk dat van de adblockers. Dat probleem neemt elke dag grotere proporties aan. Het is trouwens als gevolg van het artikel “Adblockers, aardbeving in de marketingwereld” uit Times dat Blügle is ontstaan.

Schattige poezen

Hoe kan je de bres dichten na een aardbeving? Blügle wil dat doen via influence marketing die geen rechtstreekse reclame is. Tegenwoordig verkoopt Ikea een meubel via een emotionele video waarin het merk niet eens over het meubel moet praten. “Ikea zal zich beperken tot het tonen van gelukkige kinderen en dat volstaat.” In deze contentmarketing-aanpak gaat het er dus om een emotie te verkopen. Zolang het daarbij blijft, zal dat niet als te indringend ervaren worden. En als er ook nog poezen in voorkomen, dan is het bingo! “Consumenten blijken geen problemen te hebben met dergelijke branded content. Integendeel. Ook al weten ze dat het onrechtstreekse reclame is, toch kijken ze graag naar de sportvideo’s van Red Bull. Of naar video’s met schattige poezen, ongeacht welk merk er achter schuilt.” Waar de consument een hekel aan heeft, is een boodschap zoals “-30%”.

Go-between

Influencermarketing is niet nieuw. Maar Blügle wil dat beter organiseren. “Wij brengen de influencer en het reclamebureau met elkaar in contact via een gebruiksvriendelijke tool die over verschillende netwerken heen werkt: Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin en Google+. De influencer wordt vergoed volgens het aantal views op zijn berichten, het bureau betaalt naargelang de resultaten.”

In eerste instantie laat het bureau weten welke campagne het wil voeren. Het preciseert hoe lang die moet duren, welke landen hij moet bereiken, op welke sociale netwerken hij moet lopen, hoeveel het per klik wil betalen enzovoort. Binnen de 48 uur laat het redactiecomité van Blügle weten of de inhoud van de campagne beantwoordt aan zijn redactionele lijn. “We verwachten uiteraard geen 10.000 aanvragen per dag, maar we zorgen er sowieso voor dat het er niet te veel zijn.” Vervolgens beslissen de influencers of ze de inhoud willen delen. Ze mogen echter maar één inhoud per dag delen en ze moeten er altijd een commentaar bij plaatsen.

Naast de verdeling van de boodschappen, biedt Blügle ook een creatietool aan. “Als een bureau een homemade video wenst, dan organiseren wij een pitch via de crowd. Het bureau krijgt de voorstellen te zien en kiest daar iets uit als er iets is dat het bevalt.”

Blügle zegt over een database van 10.000 influencers in België en 45.000 in Frankrijk te beschikken. En ook al is Blügle geen echt nieuw project, toch is het in België het enige platform van dat soort dat als een medium werkt volgens een redactionele lijn. “Er zijn wel degelijk concurrenten, maar die werken vooral via een toetredingssysteem waarbij je je netwerk moet spammen.”

Bij de lancering is het klantenbeheer exclusief toevertrouwd aan Havas Media. En ook al zit dat mediabureau momenteel niet in het kapitaal van Blügle, diens ceo Hugues Rey zit er wel mee in het bestuur. Over enkele maanden zal Blügle zich ook voor andere bureaus openen, zowel wat zijn aanbod als kapitaal betreft. Via PUB.be blijft u overigens op de hoogte van de ontwikkelingen van Blügle.