Meet uw eigen luchtkwaliteit

Crea / Media / News

Bonka Cureuze neuzen 1Hoe gezond is de lucht waarin u jogt? Hoe gezond is de lucht waarin u naar het werk fietst? En hoe gezond is de lucht waarin uw kinderen buiten spelen?
Met die vragen willen De Standaard, Universiteit Antwerpen en de Vlaamse Milieumaatschappij ons doen stilstaan bij de kwaliteit van de lucht die we dagelijks inademen. De vragen kaderen binnen het project CurieuzeNeuzen Vlaanderen, het grootste onderzoek naar luchtkwaliteit ooit, dat op maar liefst 20.000 plekken in Vlaanderen de luchtkwaliteit meet. Bonka Circus werkte de oproepcampagne uit. “CurieuzeNeuzen Vlaanderen wil de luchtkwaliteit meten op maar liefst 20.000 plekken, verspreid in Vlaanderen. Daarvoor hebben we een pak kandidaatstellingen nodig van burgers die gedurende één maand de luchtkwaliteit in hun straat willen meten. Die mensen moeten we bewust maken over de problematiek rond luchtkwaliteit én activeren om aan de campagne deel te nemen. Daarom werkten we zowel een activerend als een inhoudelijk campagneluik uit,” aldus Vincent Jansen, creatief directeur bij Bonka Circus.
Bonka Curieuze Neuzen

Om tot een representatieve spreiding te komen wil CurieuzeNeuzen Vlaanderen op maar liefst 20.000 plekken in Vlaanderen de hoeveelheid stikstofdioxide (NO2) in de lucht meten. Daarvoor hebben ze de hulp van burgers nodig. In het activerende campagneluik worden die rechtstreeks opgeroepen om CurieuzeNeus te worden en de luchtkwaliteit in hun straat te meten. Daarnaast geeft het inhoudelijke campagneluik meer achtergrond en doet mensen nadenken over de kwaliteit van de lucht die ze dagelijks inademen. Om dit zo concreet mogelijk te maken, focust de campagne op 3 thema’s: joggen, naar het werk fietsen en buiten spelen. Die gezonde, voor iedereen herkenbare activiteiten benadrukken het contrast tussen de toenemende aandacht voor gezonde activiteiten en de kwaliteit van de lucht waarin die vaak beoefend worden. Ook de typische, Vlaamse situaties waarbij drukke steenwegen in de buurt liggen van ‘groene longen’ komen aan bod in de campagne.Bonka Curieuze NeuzenHet inhoudelijke luik wordt ondersteund door ambassadeurs die elk vanuit hun expertise aan CurieuzeNeuzen Vlaanderen deelnemen. Zo steunen Kim Gevaert en Sam de Bruyn de campagne vanwege hun interesse voor joggen. Sien Wynants onderzoekt als Ketnet-wrapper het effect van de luchtkwaliteit op buiten spelende kinderen. En acteur Dimitri Leue vertelt waarom hij ervoor kiest om dagelijks met de fiets naar het werk te gaan. Ook Eva Mouton en Wim Lybaert ondersteunen het CurieuzeNeuzen Vlaanderen-project.Bonka Curieuze NeuzenBeide campagneluiken worden door elkaar gebruikt. In een uitgebreid mediaplan waarin tv, cinema, print, radio, OOH, online en social aan bod komen, worden mensen bewust gemaakt worden over de lucht die ze dagelijks inademen én vooral geactiveerd om aan de campagne deel te nemen. Vanaf vandaag kunnen kandidaten zich inschrijven op www.standaard.be/curieuzeneuzen. De eerste resultaten van het grootste burgeronderzoek naar luchtkwaliteit ooit worden in september verwacht.

Credits
Client: De Standaard
Client contact: Klaartje De Bonnaire
Strategic Director: Peter Verbiest
Creative Director: Vincent Jansen
Creative Team: Simon Willems (AD), Jesse Vanophalvens (Copy)
Project Managers: Annelies Mommen, Kristof Debacker
Video Production: Videohouse (Camera: Olivier Smets / Drone: Luk Malu) & Option Media (Editing: Wouter Ceelen)
Photography: Ian Segal
Radio: Sonicville
Bonka Curieuze Neuzen