Mensen levens redden met hip-hop of beiaardmuziek?

Crea / News

Bonka VSB djVlaamse automobilisten vinden bumperkleven ergerlijk en gevaarlijk, maar kunnen zelf onvoldoende inschatten wat een veilige volgafstand is. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). Een veilige afstand houden tot je voorligger is essentieel om kop-staartaanrijdingen te vermijden. Bonka Circus lanceert daarom voor de VSV een vervolg op de succesvolle “Last Night a DJ Saved My Life”-campagne om ervoor te zorgen dat automobilisten het trucje opnieuw toepassen en hun rijgedrag aanpassen.

Het principe is opnieuw eenvoudig en makkelijk toe te passen: om te weten of je op voldoende afstand van je voorligger rijdt, volstaat het om het refrein van “Last Night a DJ Saved My Life” te zingen; dat duurt exact 2 seconden. Neem daarvoor een herkenningspunt langs de weg, bijvoorbeeld een verlichtingspaal of een brugpijler, en begin te zingen van zodra je voorligger dat punt voorbijrijdt. Kom je zelf voorbij het herkenningspunt terwijl je nog aan het zingen bent, dan rijd je te dicht en moet je de afstand tussen jouw voertuig en je voorligger vergroten. Dankzij het aanreiken van een handig instrument om de 2-secondenregel toe te passen, gebruikte al 1 op 4 Vlamingen in 2018 het trucje om hun volgafstand correct in te schatten. Maar het doel is natuurlijk om iedereen het trucje te laten gebruiken. Om die reden was een herhaalcampagne nodig. Deze vertrok vanuit het inzicht dat, als je gedragsverandering  wil bewerkstelligen bij iedereen, dan moet het trucje niet alleen werken, maar dan moet iedereen het trucje ook leuk kunnen vinden. Om die reden liet Bonka Circus de song door verschillende artiesten coveren, waardoor er voor ieder wat wils is qua muziekstijl en dit nog altijd binnen de 2-secondenregel. Regi, Jasper Steverlinck en Tourist LeMC ondersteunen de campagne met een eigen versie van de discohit uit 1983, die ze speciaal voor de gelegenheid hebben opgenomen.  De artiesten leggen elk in een radiospot op Joe, MNM, Qmusic en Studio Brussel uit hoe bestuurders de 2-secondenregel kunnen toepassen. Daarbij kan je zelf kiezen welke versie – of welke interpretatie – van de song het best bij je stijl past.

In social media legt Peter Van de Veire het trucje nog eens uit aan de hand van concrete situaties.

In zijn show op radiozender MNM maakte Peter Van de Veire nog een vierde artiest bekend: Ine (Tiolants), winnares van de Rising Star-wedstrijd. MNM riep de luisteraars daarnaast ook op om een eigen versie te maken van de cover.  De eerste deelnames leverden alvast een pak vernieuwende interpretaties op: een beiaardier, een deep house-versie, een latin-versie, een a capella-groep en zelfs een 60-koppig koor.  Deze werden gedeeld met de luisteraars via de social media netwerken van de radiozender.




Credits:
Client: VSV
Client contact: Nele Bollen, Ingrid Geeraerd, Werner De Dobbeleer, Stijn Dhondt, Eddy Klynen
Strategic Director: Peter Verbiest
Creative Director: Vincent Jansen
Creative Team: Simon Willems (AD), Jesse Vanophalvens (Copy)
Client Services: Julie Proesmans
Junior Account Manager: Kristof Debacker
Radio & Content: THINKNTALK
Videoproductie: Medialife
PR: LEWIS Communications
Online media: So Buzzy
DTP: Nele Van Assche - karandassche