Mentos breekt het ijs

Communication / News

MentosDoor Facebook en social media weet je snel wat er in je vriendenkring gebeurt, maar dat gaat ten koste van contact in de ‘echte’ wereld. Meer dan de helft van de Belgen ziet familie en vrienden namelijk minder dan voorgaande jaren door de overvloed aan digitale contactmogelijkheden. Ook nieuwe mensen ontmoeten wordt alsmaar moeilijker, zes op de tien Belgen weten namelijk niet hoe ze een gesprek met een onbekende kunnen aanknopen. Dat
blijkt uit onderzoek in samenwerking met Dedicated onder ruim 1.001 Belgen in opdracht van Mentos. Het snoepmerk wilt mensen een handje toesteken om ‘echt’ contact maken. De nieuwe limited edition ‘Say Hello’ Mentos-rollen stellen 14 leuke manieren voor om het ijs te breken. Van moonwalken tot een selfie maken.

Social media heeft een reële impact op onze relaties, bijna de helft van de Belgen communiceert met vrienden en familie vaker digitaal dan face-to-face. Toch geeft meer dan 70% aan dat ze ‘echt’ contact missen. En een gesprek aanknopen met een onbekende wordt dan ook moeilijk. Alhoewel ze graag een praatje zouden willen maken in een horecagelegenheid (46%), of tijdens het wachten bij de bushalte (34%), of een leuke conversatie hebben met iemand in een winkel (39%).

Hoewel een meerderheid (64%) van de respondenten het wel leuk vindt om nieuwe mensen te ontmoeten, blijkt dat in de praktijk maar liefst 88% aan zijn telefoon gekluisterd zit. Toch kan het heel simpel zijn. Op de vraag hoe ze het gesprek met een onbekende zouden beginnen, antwoordt 68%: ‘gewoon hallo zeggen’. Makkie! Ook populair zijn ‘oogcontact maken en glimlachen’ (48%), een vraagje stellen (37%) of nog een praatje maken over het weer (30%). Alleen vraagt de meerderheid zich wel af hoe je dit op een leuke en originele manier aanpakt?

Speciaal voor situaties waarin mensen wel graag contact willen maken, maar niet weten hoe, bieden de nieuwe ‘Say Hello’ Mentos creatieve oplossingen aan. « We hebben 34 grappige en uitdagende contactmogelijkheden geplaatst op de bolletjes: van een selfie maken en een high five geven tot samen een liedje zingen of moonwalken. In iedere limited edition rol zitten 14 snoepjes die je kan delen met wie je maar wilt, » klinkt het bij Carla Smeets, brandmanager BLX van Mentos. « Zo willen we op een leuke, spontane manier het eerste contact stimuleren. Contact maken is eigenlijk heel natuurlijk kijk maar naar de manier waarop kinderen dat doen. De challenges zijn dan ook altijd een interactie tussen twee personen. »