Merckxlegende of Merklegende? Ludwig Van den Meersschaut komt thuis bij Bridgeneers

News / People

Bridgeneers, het onafhankelijke communicatiebureau uit Leuven, verwelkomt de bekende merkenbouwer Ludwig Van den Meersschaut. Hij neemt er meteen de leiding over verschillende branding-gedreven projecten. Met meer dan 15 jaar ervaring in branding en design is hij niet aan zijn proefstuk toe. Hij startte zijn carrière bij BBDO en gaf nadien vorm aan het eigen branding & designbureau Atelier 44. Met de komst van Ludwig Van den Meersschaut versterkt Bridgeneers zijn positie als vormgever van merken in de publieke én de private sector. “De laatste jaren kennen we een sterke groei in brand building”, stelt Joris Mateusen, partner en strategisch directeur. “We hebben geïnvesteerd in eigen merkmodellen en -methodes, want we doen veel meer dan enkel merkfundament en design. Vaak loopt het juist mis in het proces of in de communicatie. We hebben die geïntegreerd in onze aanpak, en dat rendeert. Iedereen kan een logo tekenen, lang niet iedereen kan een merk ontwikkelen en uitbouwen. Ludwig kan dat. Zijn ervaring en visie zijn een belangrijke verrijking.”

Zowel private als publieke merken kregen onder zijn strategische leiding een nieuwe positionering.  Ludwig mestte de complexe logostal van De Vlaamse overheid uit en transformeerde die naar een solide, hedendaags én tijdloze huisstijl, nieuwe leeuw en baseline ‘State of the Art’ inbegrepen. De Belgische Wielerbond stofte hij grondig af, herdoopte de bond tot Belgian Cycling en piloteerde hen naar de kop van het merkpeleton. Steden als Brussel, Gent, Kortrijk en De Panne kregen onder zijn leiding nieuwe glans. In de private sector was Ludwig de sturende en creatieve kracht achter de nieuwe identiteiten van o.a. Reynaers Aluminium en ExtremisRonny Schildermans, partner en creatief directeur. “Je mag dus beweren dat Ludwig eigenhandig de merkbeleving van bijna 8 miljoen consumenten in ons land heeft verbeterd. Dat is...s traf. Om het voorzichtig uit te drukken. Ook in het buitenland kreeg hij daarvoor erkenning. We wisten uit het verleden al wat hij waard is, maar de vonk sprong echt over dankzij de klik die Ludwig had met ons Bridgeneersverhaal: agency to harvest change, het vermogen om duurzaam -in alle betekenissen- vruchtvolle verandering te brengen."

Ludwig Van den Meersschaut knikt instemmend: “Ik heb altijd al bruggen gebouwd. Tussen oude en nieuwe visuele identiteiten, klassieke en digitale merken, strategische positionering en creatieve branding, Raad van Bestuur en klanten. Ik hou van een open & eerlijke stijl en vond die helemaal terug in het DNA van Bridgeneers." Naast een passie voor sterke huisstijlen & unieke typografie heeft hij een voorliefde voor Italiaans en Brits design en een zwak voor Franse toppen en Vlaamse velden. Hij houdt van steil en stijlvol. Met de fiets uiteraard. Zoals Merckx en Molteni. In de juiste kleuren. Rijdend op het gevoel. “Ludwig heeft maar één groot nadeel”, besluit Ronny, “Niemand kan zijn achternaam correct schrijven.” Rebranden dan maar?