“Merken moeten ons leven makkelijker en mooier maken”

Communication / News

We leven in een overvloed aan mogelijkheden en connecties. Alles, altijd en overal. We kiezen het allemaal zelf, ambitieus op onze maat. In die opeenstapeling van unieke keuzes lijken we een sense of belonging kwijt te raken. De relaties die merken aangaan met klanten en medewerkers kunnen dat hiaat invullen, stelt merkstrateeg Tom Van den Bergh in zijn nieuwe boek ‘Beyond Brands’.

Way beyond het vriendelijke en onmiskenbaar waardevolle ‘Dag en bedankt’ bij de lokale bakker, worden de relaties tussen merken en klanten en tussen werkgevers en medewerkers hét speelveld voor de volgende jaren. We groeien uit een tijd waarin vooral werd geïnvesteerd in producten (innovatie, ontwikkeling) en waarin klantenrelaties (sales en klantendienst) als noodzakelijke kosten werden gezien. Vandaag evolueren we naar een nieuwe situatie waarin producten (door de korte doorlooptijden en hoge verwachtingen) als kosten kunnen worden beschouwd en kwalitatieve relaties een duurzame investering zijn. The funnel is flipped.

In Beyond Brands vertelt Tom Van den Bergh hoe merken ons leven makkelijker en mooier moeten, kunnen en zullen maken. Ervan overtuigd dat ze een dienst op zich zijn, in deze VUCA-dagen waarin tegelijk de meest briljante en beangstigende dingen gebeuren. Ze laten de een in twijfel achter, en zetten anderen aan tot actie. Maar in welke richting gaan we verder? Hoe evolueren merken? What’s beyond?

Tom Van den Bergh is merkstrateeg. Elke dag opnieuw tekent, schrijft en denkt hij merken en plannen uit. Na 10 jaar als strategic director werd hij CEO van RCA, een van de grotere onafhankelijke communicatiebureaus in de Lage Landen. Hij combineert opleidingen en ervaringen binnen de driehoek design, marketing en sociaal werk.