Merken relevant maken in het nieuwe normaal

Nu de lockdown grotendeels achter de rug is, meten we de invloed op onszelf en ons gedrag. De Covid 19-barometer van Kantar hield de vinger aan de pols in 25 landen waaronder België in vier golven, vanaf 14 maart tot 28 april. Lees hieronder hoe de wereld verandert en hoe merken slim kunnen inspelen op ‘het nieuwe normaal’.
“De lockdown heeft tot zeer ingrijpende gedragsveranderingen geleid,” zegt Corinne Mostaert, client partner bij Kantar. “Zo werden we gedwongen om thuis te werken en zijn we het steeds meer gewend om thuis te consumeren.” Merken kunnen inspelen op nieuwe opportuniteiten door in te zetten op de kernwaarden Purpose, Love, Communications, Innovation en Experience. Purpose betreft de manier waarop het merk bijdraagt tot het dagelijks leven en het comfort van de consument. Merken moeten in dialoog gaan en trouw blijven aan hun waarden. Love gaat om de emotionele band. Weet het merk positieve emoties bij ons los te weken? Communications wijst op het belang van de juiste mediamix waarbij het merk voldoende zichtbaar is, activeert en teglijk bouwt aan een sterk imago. Innovation heeft te maken met het creatief inspelen op nieuwe touchpoints, shopping- en consumptiegedrag. Bij Experience vertrekt het merk vanuit de behoeften en verwachtingen van de shopper alias de consument. Merken kunnen hiervoor ook samenwerken met partners om zo bijvoorbeeld een betere service te bieden.
Vertrouwen opbouwen
Met de lockdown viel het openbaar leven stil. Enkele weken later gaan we weer naar de winkel en op café, zij het met de nodige veiligheidsmaatregelen. “De consument wil gerustgesteld worden,” benadrukt Corinne Mostaert. “Zijn de producten wel voorradig? Kan ik voldoende veilig gaan winkelen..? Merken bouwen aan het vertrouwen. Intussen evalueren zij het shoppingedrag en zoeken zij naar nieuwe touchpoints in de customer journey. Het onderzoek leert dat de mensen nu snakken naar samenzijn, naar het café of restaurant en, pas op de derde plaats, naar shopping. Onderschat de impact van thuiswerken en de lockdown op ons shoppinggedrag niet.”
Gino De Vooght, director Customer Experience bij Kantar, beaamt: “De crisis heeft ons ertoe verplicht om routines te doorbreken en anders te leven en werken. Dit zal deels een blijvende invloed hebben. Kijk naar de opkomst van thuiswerken.” Waarop Jochen Vandenbossche, senior account manager Creative & Media bij Kantar: “We kunnen nu al lessen trekken uit China, waar de lockdown al langer is opgeheven. Een belangrijke vaststelling is dat mensen steeds meer online shoppen, je ziet ook nieuwe formules opkomen zoals onbemande supermarkten.”
[...] Het volledige artikel leest u in het zomernummer van PUB Magazine, vanaf p.14
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]