Met autosleutels metro, tram of bus op?

Crea / News

auto MIVB STIB mortierDe openbaar vervoer is de beste manier om in Brussel te verplaatsen. Om dat te bewijzen hebben de MIVB en mortierbrigade een verrassing in petto voor alle automobilisten: iedereen die deze week zijn auto zoekt in Brussel, vindt een tram in de plaats. Hiervoor ontwikkelde mortierbrigade custom-build abribussen met speciale hard-en software die de frequentie van een autosleutel herkent en hierop reageert. Als je in de nabijheid van deze abribus op je autosleutel drukt, krijg je een “ding-ding” van de tram te horen in plaats van de vertrouwde “biep-biep” van je auto. Ook de pinkers van de tram op de posters maken de knipperbeweging die je krijgt wanneer je je auto opent. auto MIVB STIB mortierDe boodschap op de poster is duidelijk: “De MIVB is de sleutel om Brussel in beweging te zetten.” De abribussen worden ingezet op strategische plaatsen in Brussel waar er veel automobilisten naar een parkeerplaats moeten zoeken. Joost Berends, creatief directeur van mortierbrigade: “Automobilisten zijn nog te vaak vastgeroest in hun gewoontes. Ze blijven de auto nemen voor verplaatsingen waar ze veel makkelijker het openbaar voor kunnen gebruiken. Een groot deel van de rondrijdende automobilisten in Brussel is op zoek naar een parkeerplaats en de tijd om hun auto terug te vinden is vaak langer dan de verplaatsing zelf. Met deze originele actie drukken we hen met de neus op de feiten: de MIVB is de sleutel om Brussel in beweging te zetten”.auto MIVB STIB mortier

MIVB en mortierbrigade gaan zelfs nog een stapje verder, want er zijn niet alleen abribussen die reageren op de frequentie van de autosleutel. Ook een aantal ticketautomaten zijn uitgerust met speciale hardware waarmee iedereen die voor de automaat staat en op zijn autosleutel drukt, een gratis MIVB-ticket krijgt. Een ideale gelegenheid voor elke automobilist om eens een metro, tram of bus te nemen, zegt Ramin Afshar, digital creative bij mortierbrigade: “Eigenlijk wilden we dat elke autosleutel in Brussel reclame maakt voor de metro, tram of bus om zo automobilisten te overtuigen om vaker het openbaar vervoer te nemen. Met de technologie die de frequenties van autosleutels scant, slagen we hier behoorlijk in. Elke “biep-biep” wordt een “ding-ding” en op die manier een mini reclame voor de MIVB. Een autosleutel die reclame maakt voor de tram, da’s de twist die we zochten.” De interactieve billboards kaderen in het grote verhaal dat de rol van de MIVB in Brussel in de kijker zet.


CREDITS
Client: MIVB
Client contacts: Tamara De Bruecker, Lionel Lammens, Barbara Foucart, Melisa De Wilde, Florence Manente
Agency: mortierbrigade
Creative Directors: Jens Mortier, Joost Berends, Philippe De Ceuster
Creatives: Ramin Afshar, Danny Vissers
Producer: Amandine Clio
PR Manager: Anne-Cécile Collignon
Social: Jonas Van Bael
Design: Inès Martinez, Sophie Bayeul, Vito Latorrata
Illustration & animation: De Kwekerij - Barbara Vandekonijnen
Digital & interactive development: Beyond
Director Online Movie: Gunter Blokken
Editor: Jelle Van Stroo
Soundstudio: Sonhouse
Decaux: Pauline Vandercam, Olivier De Bolle