Met je merk/bedrijf op Facebook: waarom zou je?

Marketing / Media / News

– by Thierry De Vynck (Dallas Antwerp / Inbound Marketing Day) –

Thierry De Vynck

 

 

 

Waaraan denk je spontaan bij ‘social media’? Juist ja, aan Facebook. Terwijl de nieuwe sociale media kanalen als paddenstoelen uit de grond schieten, blijft Zuckerbergs winkel hét populairste online platform van deze planeet. Zo populair dat marketeers er soms vraagtekens bij zetten. Jij ook? Lees hier waarom je er wél voor zou kiezen binnen je marketingstrategie.

‘Heb ik Facebook eigenlijk nog wel nodig in mijn marketingstrategie?’, ‘Is het Facebook-tijdperk niet voorbij?’ en ‘Moet ik als start-up nog een Facebookpagina uit de grond stampen?’. Ook ik krijg die vragen steeds vaker te horen. Daarom verken ik hier waarom en wanneer Facebook nog een hoofdrol kan spelen in je communicatieplan.

Facebook: achterhaald voor bedrijven?

Facebook: so very last year? Op zich is het niet passé, maar ik snap dat mensen en bedrijven hieraan twijfelen. Facebook was het allereerste sociaal medium van deze generatie en dat is toch alweer twaalf jaar geleden. Het nieuwe is eraf. Bovendien raakte het platform overspoeld met allerlei reclamemogelijkheden en gedupliceerde content. Rendeert Facebook nog? Je kunt het je afvragen.

Tot je beseft hoeveel mensen er dagelijks op Facebook zitten. Ja, het staat ‘hip’ om te zeggen dat je enkel nog op Snapchat of Instagram ‘zit’, maar het gros van de massa ‘zit’ nog altijd op Facebook. Ik steiger altijd als ik een marketeer hoor zeggen: ‘Mijn doelgroep zit niet op Facebook’. Zeker in B2B bedrijven is dat een probleem. Ze beseffen niet dat hun B2B doelgroep na de uren gewone consumenten zijn. Met 1.6 miljard profielen is de kans vrij groot dat je doelgroep wél aanwezig is.

Facebook: makkelijk zat?

Veel bedrijven hebben ooit een Facebookpagina aangemaakt zonder echte strategie of aanpak. En dan worden ze al snel geconfronteerd met contentschaarste. “Shit, wat moet ik vandaag op Facebook zetten?!”. Herkenbaar?

Dan kom je natuurlijk snel uit bij ‘gemakkelijke’ berichten zoals top-topicals rond de lente, Pasen, het mooie weer of de zoveelste -20% promotie. Potten breken doe je niet met zulke berichten. Serieus scoren, evenmin.

Welke content moet je dan wel publiceren? Het antwoord is goede, unieke content die je doelpubliek raakt. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar de moeite waard om er wat meer tijd, moeite en denkwerk aan te besteden.

Schermafbeelding 2017-10-10 om 09.21.37

Facebook: welke strategie?

Wat je op Facebook plaatst, moet écht voor Facebook bedoeld zijn. Als je één berichtje bedenkt en dat op tegelijk op Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, e-mail en een flyer zet, dan ben je gewoon lui.  Reken maar niet op veel likes of shares. Zo werkt het niet. Je maakt toch ook geen radiospot vor tv?  Een aparte Facebookstrategie is een must. En dat begint bij: het échte verhaal van je organisatie vertellen.

Facebook: “fake it till you make it”?

Hoe gebruik je Facebook als bedrijf? Daarvoor bestaat helaas geen handboek. Om te communiceren met je doelgroep kun je 1001 strategieën, formats of creatieve ideeën hanteren. Maar het belangrijkste is: wees eerlijk en oprecht.

Facebook is een sociaal medium. Het draait om tweerichtingsverkeer, interactie, een relatie opbouwen. En in welke relatie mag je alleen maar opscheppen of liegen? De ballon ‘Fake it till you make it’ gaat hier niet op.joylyn

Hoe doe je het dan wel?

  • Voer een open dialoog met je doelpubliek met ruimte voor interactie;
  • Praat niet over jezelf of over hoe goed je bent;
  • Speel een actieve rol in het leven van je doelpubliek;
  • Laat voelen dat je niet op Facebook zit om producten te verkopen;
  • Facebook is dé plek om je productportfolio te overstijgen.

Iemand die dat heel goed begrepen heeft, is Ish Ait Hamou. Hij doet eigenlijk gewoon zijn eigen zin op Facebook. Zijn teksten zijn vaak lang, hij gebruikt afbeeldingen die niet altijd de juiste afmetingen hebben, hij filmt verticaal. En toch haalt hij waanzinnige cijfers. Waarom? Omdat het écht Ish is. Om het in marketingtaal te zeggen: “De merkervaring is dezelfde. Zowel offline als online.” Ish is een perfect voorbeeld van hoe je authenticiteit niet kan faken. Je identiteit heeft voorrang op welke conversietips dan ook.

Schermafbeelding 2017-10-10 om 09.21.49

Facebook: geld insteken?

Uiteraard besef ik ook dat Facebook een ‘smerig bedrijf’ is. Er zit enorm veel wiskunde achter. Facebook hanteert namelijk algoritmes die bepalen wat mensen te zien krijgen. Zo kunnen nieuwe of kleine organisaties niet altijd opboksen tegen grote adverteerders. Goede content kan op zich al veel doen - zie Jaspers experiment. Maar soms moét je wel wat geld investeren in Facebook. Dat is geen verkwisting. Het kan je zelfs zeer veel opleveren. Maar langs de andere kant zien we dat veel bedrijven daarna hun budget door ramen en deuren gooien, met grote budgetten die aan één bericht worden besteed, 3 à 4 weken lang. Zoiets werkt niet, want de mensen zijn na enkele keren uitgekeken op dat bericht. Bovendien worden het bericht zelf, de targetting en de biedingsstrategie niet geoptimaliseerd.

Als wij aan een klant een sponsorstrategie adviseren, zorgen we ervoor dat onze klant rijk wordt en niet (enkel) Facebook. Hoe pakken wij dat dan aan?

  • Microtargetting: kleine doelgroepen afbakenen om de relevantie te verhogen;
  • Elke dag, zelfs meerdere keren per dag, het bericht en biedingsstrategie optimaliseren;
  • Kleine budgetten per bericht investeren;
  • Een sponsoring loopt nooit langer dan twee of drie dagen. Even laten rusten en dan terug oppikken werkt veel beter;
  • Testen, testen en nog eens testen;
  • De optimale grootte voor afbeeldingen respecteren (1200 x 444 pixels);
  • Zo weinig mogelijk tekst op afbeeldingen plaatsen.

Leads via Facebook: een utopie?

Facebook ontwikkelt heel wat producten te ontwikkelen die lead generation stimuleren. Dat merk je bv. aan de conversiepixels die je bij advertentievormen kan toevoegen en de andere advertentieproducten die ze ontwikkelen.

Toch wordt het moeilijker om sommige doelgroepen te converteren vanuit Facebook. Mensen openen hun Facebook niet om 15 keer hun e-mailadres achter te laten. Wél om leuke dingen van hun vrienden en familie te zien. Dat blijft een moeilijk evenwicht.

Facebook in 2017: nog steeds voordelen

Facebooken behoort tot de dagelijkse internetgewoontes van velen. We beseffen haast niet hoeveel uren we op een van de vele Facebookplatformen spenderen. Ik ben er dan ook rotsvast van overtuigd dat Facebook die dominantie niet snel zal laten uitdoven. Dus zullen ze producten of platformen blijven ontwikkelen voor merken én mensen. Dat laatste is de grootste uitdaging, want hoe meer advertentiemogelijkheden, hoe minder leuk de gebruiker het allemaal gaat vinden. En zonder gebruiker, niemand om voor te adverteren.

Op zoek naar praktische tips om jouw Facebookstrategie aan te scherpen?  Download dan de startersgids waarin we je stap voor stap uitleggen hoe je effectief leads uit Facebook haalt.

Dit artikel werd oorspronkelijk geschreven voor Dallas AntwerpDallas Antwerp organiseert Inbound Marketing Day. Op 12 oktober ontdek je concrete tips en cases van o.a. Dallas en Hotjar. Tickets via inboundmarketingday.be. Bent u DIGIPUB- of FULLPUB-abonnee? Dan wacht u een leuke korting, met de code imd17pub.