Met #WeStandWithFirefighters bestrijden The Crew en IBZ geweld tegen brandweer

Crea / News

Beledigingen, aanvallen, diefstal van materiaal, stenen gooien of vuurwerk: Belgische brandweerlieden en ambulanciers worden dagelijks geconfronteerd met die situaties, naast de risico's die inherent zijn aan hun beroep. Die realiteit is de afgelopen jaren toegenomen, vooral in de grote steden tijdens de eindejaarsfeesten. Helaas zijn maar weinig mensen zich hiervan bewust. Zodra ze er echter achter komen, is de schok groot, omdat het om zo een ernstig fenomeen gaat. 

Dat dat op geen enkele manier om mee te lachen is, is het uitgangspunt voor Not Funny, de landelijke campagne die The Crew in nauwe samenwerking met IBZ - Civiele Veiligheid ontwikkelde. Het doel van de campagne is om het bewustzijn bij het grote publiek te vergroten en brandweerlieden en reddingswerkers te ondersteunen bij de moeilijkheden tijdens hun werk. Om dat doel te bereiken werd een digitale campagne ontwikkeld waarin een boodschap van respect, solidariteit en waardering centraal staat. 

Door getuigen via interviews het woord te geven, wil The Crew aantonen hoe essentieel de rol is van brandweerlieden en ambulanciers voor de samenleving als geheel. Maar bovenal werden de communicatiekanalen en inhoud ingezet om echte betrokkenheid te creëren met posters, een logo, de hashtag #WeStandWithFirefighters en een website

The Crew betrok het grote publiek, verzamelde hun geschokte reacties tijdens een aantal straatinterviews en moedigde hen aan om een standpunt in te nemen op sociale media door de stickers en de hashtag van de campagne te gebruiken. Via de ‘muur van respect’ riep The Crew hen op tot actie. Dat laatste doet dienst als een manifest dat iedereen kan ondertekenen om brandweerlieden en hulpverleners te steunen en het einde van het zinloze geweld tegen hen te eisen. De campagne loopt van 15 december 2023 tot en met 15 januari 2024 op YouTube, Snapchat, Facebook en Instagram. 

CREDITS 

 Client 

IBZ – Civil Security 

 Account and Project manager 

Livia Corbelli 

 Strategist 

Damien Walckiers 

 Art Director 

Delfina Veron Chavanne 

 Copywriter  

Sophie Colens 

Livia Corbelli 

 Graphic designer 

Zoé Quertigniez 

Delfina Veron Chavanne 

 Campaign manager 
Rik Peetermans 

 Web developer 
Dieter Jeanty 

 Production house 
EchoEcho 

 Photographer 

Gaëtan Chekaiban