MIELE: BEST MAJOR DOMESTIC APPLIANCES BRAND

Best Brands / News / Research

Sinds 17 maart weten we welke merken in 2019 de harten en de portemonnee van de Belgen hebben veroverd. In de categorie "Best Domestic Appliances Brand” van Best Brands 2020 is dat MieleServiceplan, het bureau achter Best Brands, vertelt waarom het merk een verdiende winnaar is.

Met een Best Product Score van 72,77 bereikt Miele de top tien van de Best Product Brands en wint het de prijs voor Best Major Domestic Appliances Brand, met de hoogste score op zowel Share of Market als Share of Soul binnen die categorie. Bijna 8 op 10 consumenten beschouwen Miele als hun eerste keuze, wat de tweede hoogste score is binnen de top 10. De Duitse fabrikant werd opgericht in 1899 en is altijd een familiebedrijf geweest. De mantra van het bedrijf, "Immer Besser" (Altijd Beter), staat voor de absolute en compromisloze inzet van het merk voor kwaliteit en innovatie.

Raffaella Berardo, Mieles Managing Director Belux, vertelt ons meer over de leiderschapscultuur van Miele en de relatie met haar klanten.

De keuken is meer en meer de centrale plaats van een huis. Hoe volgt de Miele-apparatuur deze trend?

Miele is zich ervan bewust dat de keuken van vandaag meer is dan alleen een kamer waar je kookt. De keuken, die meestal volledig open is, maakt nu een groot deel uit van de woonkamer. Daarom besteedt Miele zoveel aandacht aan een tijdloos en minimalistisch ontwerp voor haar apparatuur. Miele speelt ook in op deze trend door verschillende innovaties te ontwikkelen, waaronder de smart kookplaat die opwarmt waar je een kookpot zet en de Dialog Oven, die letterlijk 'in dialoog gaat' met de ingrediënten van je gerecht en zo de juiste kooktijd bepaalt. Om nog maar te zwijgen van de 'Mix & Match' functie van onze combi-steamer, waarmee je in slechts 20 minuten een kant-en-klaar gerecht op tafel kan zetten. Daarom wijdt het nieuwe Miele Experience Center in Brussel een hele verdieping aan keukenapparatuur. Deze ruimtes zullen vooral gebruikt worden voor B2B-evenementen, zoals kookworkshops.

In de Best Brands-studie zitten Miele en Samsung dicht bij elkaar op emotionele criteria. Hoe onderscheidt u zich van uw Aziatische concurrent?

Vanaf het begin zijn kwaliteit en duurzaamheid belangrijke pijlers geweest. Onze producten worden getest op een levensduur van 20 jaar. Onze machines gaan 10.000 uur mee, dat is gemiddeld meer dan dubbel zo lang als die van onze concurrenten. Elke nieuwe machine brengt veel kosten met zich mee, van CO2-uitstoot en grondstofverbruik in de productie tot afval bij de verwerking van de oude machine. Dit langetermijndenken zit in het DNA van ons familiebedrijf en daar zullen we nooit van afwijken. Stevigheid en kwaliteit zullen altijd ons handelsmerk zijn.

Welke plaats geven jullie aan design?

Design is doorheen de jaren steeds belangrijker geworden. Wij bieden een tijdloos en strak design. Onze producten zijn niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook geweldig om naar te kijken. Dankzij de brede waaier aan design vind je het perfecte toestel voor je keuken.

Wat betekent het voor u om een Best Brand te zijn?

Wij zijn vereerd met deze onderscheiding en zien het als een bevestiging voor al het harde werk. Dankzij deze award voelen we de energie die we nodig hebben om verder te gaan en te innoveren op het gebied van huishoudelijke apparaten, altijd met als doel het dagelijks leven van onze klanten vergemakkelijken.

De Best Brands-studie combineert emotionele en rationele criteria. Wat zijn de belangrijkste criteria voor uw merk?

Miele vierde vorig jaar haar 120ste verjaardag. Kwaliteit, duurzaamheid en een klantgerichte aanpak zijn altijd al onze leidraad geweest. Dat is ook de reden waarom we niet alleen in Belgische huishoudens een gevestigd bedrijf zijn, maar over de hele wereld. Als familiebedrijf kunnen we daar terecht trots op zijn. Miele is een liefdesmerk en wil dat ook blijven.

Wat zijn vandaag de belangrijkste uitdagingen in uw sector?

Ervaring speelt een cruciale rol in deze veranderende markt. Volgens een Europese studie van Miele die de verwachtingen van de consument voor, tijdens en na de aankoop belicht, willen kopers producten aanraken, voelen en ervaren. De aankoop op zich is niet meer voldoende. Naast de ervaring van de consument wordt ook het digitale aspect steeds belangrijker. Dit geldt zowel voor de manier waarop de consument zijn aankopen doet als voor de manier waarop apparaten worden gebruikt. Digitale functies zoals interactieve schermen en grafische animaties zorgen voor extra productbeleving en informatie.

Hoe houdt u rekening met de verwachtingen van uw consumenten? Hoe zijn deze verwachtingen de laatste tijd veranderd?

De Miele-klant is altijd mondig en goed geïnformeerd geweest, maar tegenwoordig zijn ze bovenal overal; zowel offline als online. Miele wil net zo alomtegenwoordig zijn als de consument om geen enkele kans voorbij te laten gaan om zijn publiek te bereiken. Onze nieuwe flagshipstore is een onmiskenbare vooruitgang in deze evolutie. Het Miele Experience Center is de ideale manier om in contact te komen met de consument en nog beter in te spelen op de behoeften.

Hoe zullen nieuwe generaties uw merk beïnvloeden?

We zijn ons ervan bewust dat millennials tegenwoordig een belangrijke doelgroep vormen. Met de opening van ons Miele Experience Center willen we deze jongere generatie op een extra manier aanspreken. Een van de manieren om dit te bereiken is door middel van interactiviteit in de winkel. Digitale elementen zoals interactieve schermen en grafische animaties bieden extra productbeleving en informatie. Daarnaast zijn er producten die steeds interactiever worden en uitgerust zijn met hightech-functies. Denk maar aan de afstandsbediening van uw vaatwasser via WIFI-verbinding of de 'food view' waarmee je op elk moment kan kijken naar wat er in je oven gebeurt.

Wat bent u van plan te doen om uw positie als Best Brand te behouden?

Na het Miele Experience Center in Brussel zijn we van plan om elders in België soortgelijke winkels te openen. We moeten de consumenten blijven bereiken en hen overtuigen van het nut van onze toestellen. Ervaring is daarbij een essentieel element.

OVER BEST BRANDS

Serviceplan en GfK delen dezelfde passie: het bouwen van sterke merken. Merken die zowel economisch als emotioneel presteren.  Een onderzoek onder 5.000 consumenten, waarbij we 350 merken uit 21 verschillende bedrijfssectoren analyseerden, leidde tot een ranglijst met de Best Brands. Met een studie van de emotionele en sociale relaties die consumenten ontwikkelen met uw merk en met de concurrentie, kan uw merk de KPI's van bestaande klanten verhogen, het consumentengedrag beter begrijpen, de klantenwerving en -retentie verhogen en het toekomstige succes vormgeven.

Benieuwd naar de resultaten van uw merk? Aarzel dan niet om contact op te nemen via info@bestbrands.be.