Miele, winnaar van de 'Best Major Household Appliances Brand 2023 voor het 5e achtereenvolgende jaar

Best Brands / News / Research

Na vijf opeenvolgende jaren, kan Miele zich de onovertroffen winnaar noemen als Best Major Domestic Appliances Brand. Miele scoort opnieuw de beste algemene prestaties dankzij een zeer hoge Share of Wallet en Share of Soul. Wij spraken over Miele’s aanhoudend sterk prestaties met Céline Van den Rijn, Marketing Director Belux bij Miele.

Gefeliciteerd met deze bekroning! Hoe voelt deze nieuwe overwinning aan?

We zijn als Miele-team opnieuw heel trots dat we deze prijs in ontvangst kunnen nemen! Ja, we zeggen “opnieuw”, want het is al het vijfde opeenvolgende jaar dat we die prijs winnen. Heel sterk, niet? Vorig jaar was bovendien heel turbulent, met aanzienlijke druk op de markt. Dat Miele deze prijs ook in die moeilijke omstandigheden wint, geeft hem des te meer glans! Miele behaalde vorig jaar trouwens ook het tweede grootste marktaandeel op de markt van ‘Major Domestic Appliances, wat ons extra fier maakt.

Deze award zien we eens te meer als een bevestiging dat duurzaamheid en topkwaliteit vandaag essentieel zijn voor de Belgische consument. “Koop minder, koop beter” is al meer dan 125 jaar lang ons motto. We bedanken dan ook graag onze consumenten, verkooppartners en het hele team van Miele (België) van harte voor deze overwinning!

We blijven het jullie vragen: wat is jullie geheim om al zoveel jaren onafgebroken het sterkste merk te blijven in de sector van de grote huishoudtoestellen?

We zien meerdere redenen.

De belangrijkste reden is vandaag relevanter dan ooit. Vanaf het prille begin zijn kwaliteit en duurzaamheid de belangrijkste pijlers van onze strategie. Onze producten worden getest op een levensduur van 20 jaar en onze machines gaan 10.000 uur mee - dat is gemiddeld meer dan dubbel zo lang als die van onze concurrenten. Als je weet dat elke nieuwe machine heel wat kosten met zich meebrengt (CO2-uitstoot en grondstofverbruik bij de productie, afval bij de verwerking van de oude machine), beschrijft dat echt ons langetermijndenken. Dat zit in het DNA van ons familiebedrijf verweven en daar zullen we nooit van afwijken. Degelijkheid en kwaliteit zullen altijd ons handelsmerk blijven.

Daarnaast streven we er altijd naar om relevante innovaties op de markt te brengen. Van bij het prille begin heeft Miele haar innovatiestrategie toegespitst op duurzaamheid, door ervoor te zorgen dat de volgende generatie toestellen nog energiezuiniger was op het vlak van elektriciteits- en waterverbruik. Dat heeft Test Aankoop onlangs nog maar eens bevestigd. Maar we zijn er ook trots op dat we dankzij onze toestellen het leven van de consument makkelijker maken. Denk aan de ‘Mix&Match’-functie op onze stoomovens, waarmee je in slechts 30 minuten een heerlijke en gezonde maaltijd op tafel kunt toveren. Of aan onze TwinDos-toestellen die automatisch verschillende types wasmiddel op het juiste moment doseren, zodat er niets wordt verspild en je ook geen antivlekkenmiddel meer nodig hebt. 

Miele is de nummer één door zijn hoogste ‘Share of Wallet’. Hoe verklaar je dat continue economische succes?

Ons streven naar perfectie en kwaliteit blijft duidelijk relevant in de ogen van het grote publiek. Sterker nog: onze belofte “Koop minder, koop beter” wint nog aan belang. Niet alleen worden Miele toestellen geproduceerd om lang mee te gaan en getest op een levensduur van 20 jaar. Zo nodig herstellen we de toestellen ook en hergebruiken we daarbij onderdelen om afval te voorkomen. Die continue aandacht voor kwaliteit én duurzaamheid moet onze ecologische voetafdruk verkleinen. Daar doen we het voor. Op die manier willen we de toekomstige generaties en onze planeet beschermen.

Daarnaast kan je alleen de nummer één zijn en blijven dankzij een zeer sterk netwerk van tradepartners. Zij brengen elke dag opnieuw ons Miele-verhaal met ongelooflijk veel passie. 

Miele heeft Samsung helemaal bijgebeend op het vlak van 'Share of Soul' ten opzichte van de vorige editie. Vanwaar die veel betere score van Miele?

We hebben nog meer geïnvesteerd in een goed doordacht 360°-plan voor het merk & de verschillende categorieën.  Zo hebben we bijvoorbeeld naast onze “Jouw keuken op z’n best campagne” ook opnieuw aandacht hebben gegeven aan onze kernactiviteit ‘wassen’ vanuit een duurzame invalshoek. Ook hebben onze Miele-ambassadeurs op sociale media de meerwaarde van Miele toestellen in het dagelijks leven van consumenten duidelijk gemaakt.

Daarnaast hebben we in onze communicatie meer de voordelen voor de consument benadrukt. Daarbij hebben we uitgelegd hoe onze toestellen het leven dag na dag makkelijker en comfortabeler maken.

Tot slot speelt zeker mee dat we de fysieke aanwezigheid van ons merk in België hebben versterkt met onze eigen Miele Experience Centers en de Miele Centers. Daar kunnen consumenten Mieleperfect ervaren, naast de online beleving die ze op onze nieuwe website terugvinden.

Heb je sinds het begin van de energiecrisis veranderingen in de sector waargenomen?

In 2022 was er een sterke terugval van de verkoop in aantallen ten opzichte van 2021. Dat was geen eenvoudige situatie. Maar relevant blijven voor de consument is de sleutel & hen tonen hoe we hen kunnen “ontzorgen” in het dagelijkse leven. 

Bovendien merken we dat consumenten oudere, minder energie-efficiënte toestellen inruilen voor nieuwere, energiezuinigere versies. Miele is dan een perfecte keuze. Duurzaamheid staat immers sinds dag één centraal in onze innovatiestrategie. Voor elke nieuwe generatie aan toestellen zetten we in op minder energie &/of waterverbruik.  Denk daarnaast bijvoorbeeld ook aan Mielewasmachines met ‘TwinDos’, onze automatische dosering. Daarmee kan tot 30% wasmiddel worden bespaard in vergelijking met handmatige dosering. Of kijk naar onze vaatwassers met‘AutoDos’, onze automatische dosering met geïntegreerd reinigingsmiddel PowerDisk®. Die vaatwassers geven exact de hoeveelheid wasmiddel af die nodig is voor het gekozen programma of de mate van vervuiling van je servies. Zo voorkom je verspilling van detergenten & verbruik je ook minder water om na te spoelen.  

Het thema van deze editie is "Geen toekomst". Hoe zorgt Miele voor vooruitgang in zo’n onzekere situatie?

Eerst en vooral blijven we luisteren naar de consument en houden we vast aan onze omnichannel-aanpak. Het effect van onze plannen meten we. En uiteraard blijven we innoveren om relevant te blijven als merk. Dit jaar plannen we trouwens enkele lanceringen van toestellen die heel belangrijk zijn in ons gamma. Bijvoorbeeld de nieuwe lijn van Miele combi-stoomovens. Daarmee tover je niet alleen in een handomdraai een lekkere en gezonde maaltijd op tafel. Die ovens zijn ook qua onderhoud super gemakkelijk dankzij de zelfreinigende ‘HydroClean’-functie – zeg maar de perfecte ‘carwash’ voor je oven. Daarnaast blijven we focussen op de energie-efficiëntie van onze toestellen.

Welke plannen heeft Miele dit jaar om de koppositie te behouden op de volgende editie in 2024?

Ten eerste zullen we in onze omnichannel-aanpak een belangrijkere plaats geven aan e-commerce.Daarnaast zullen we blijven inzetten op mond-tot-mondreclame en merkbeleving, onder andere in onze Miele Experience Centers. Tot slot is het voor ons fundamenteel om dicht bij de consumenten te staan en hen te blijven duidelijk maken hoe Miele hun dagdagelijkse leven comfortabeler, makkelijker én duurzamer maakt.