Miguel Aguza Advertiser Personality of the Year

Awards / News / People

AGUZA
De jury van de Advertiser Personality of the Year 2016 heeft Miguel Aguza, country external communication manager bij IKEA, uitgeroepen tot winnaar. De Advertiser Personality of the Year (APOY) wordt sinds 2002 georganiseerd door PUB en UBA. Hiermee willen de organisatoren adverteerders bekronen die als rolmodel kunnen dienen door hun professionaliteit, hun durf en hun bijdrage tot het reclamevak.

Miguel Aguza werd gekozen door de lezers van PUB, de leden van UBA en een professionele jury. Deze veertiende editie heeft uit 22 kandidaten een shortlist samengesteld. Die bestond uit Sylvie Verbruggen, director VP brand communications & memorable experiences bij TelenetLuc Botten, directeur Marketing & Communication bij Rode Kruis-Vlaanderen en de uiteindelijke winnaar, Miguel Aguza.

Het professionele parcours van Miguel Aguza laat een gevarieerd verloop zien. Hij startte aan bureauzijde, meer bepaald bij Publicis Brussels. Hij stapte vervolgens over naar DDB Brussels, waarna hij aan de andere kant van de slagboom ging staan en advertising & digital manager van Renault werd. Tot slot zette hij de stap naar IKEA, waarvoor hij sinds 2014 aan de slag is.

https://youtu.be/3f_1O6jw9NI

Sylvie Verbruggen liep op 18-jarige leeftijd stage in een reclamebureau en de microbe ging nooit meer weg. Na haar studie communicatiewetenschappen volgde een opleiding aan Vlerick en dan lonkte de reclame definitief. Ze kon haar talent tonen bij 10 Advertising en Duval Guillaume. Tot de verleiding om te kunnen werken aan één merk te sterk werd en ze zich liet overhalen om bij Telenet de brand media communication over te nemen.

https://youtu.be/dys0cLhrHpk

Luc Botten is marketeer van opleiding. Tien jaar geleden trok Rode Kruis-Vlaanderen hem aan om er de ICT te stroomlijnen. Vervolgens pakte hij de afdelingen administratie en procurement aan en sinds 3,5 jaar stuurt hij er de marketing en de communicatie aan. Hij voerde een heldere structuur en duidelijke bedrijfsprocessen in, de organisatie kreeg een deskundig gezicht in de pers en het team pakte uit met fraaie creatieve campagnes.

https://youtu.be/QTFUdYa8yKg

Lezers van PUB en leden van UBA werden uitgenodigd om personen die in aanmerking komen voor deze onderscheiding te nomineren op de website www.apoy.be. De jury 2016 stond onder de leiding van Chris Van Roey (zonder stemrecht) en bestond voorts uit Yves De Voeght van Coca-Cola (APOY 2015), Jeroen Bronselaer van TelenetHarry Demey van LDV United, Yves Bogaerts van DDB Brussels, Patrick Van Dijck van BrightfishWim Jansen van JCDecaux en Philippe Warzée van PUB. Deze jury maakte de finale keuze voor de APOY. En de criteria voor die keuze bouwde voort op vier pijlers: de concrete resultaten gebaseerd op de communicatiestrategie en -activiteiten, een actief engagement op diverse niveaus, de strategische visie op lange termijn en tot slot de zin tot innoveren – en het enthousiasme dat daarmee gepaard gaat.