Brand magazines of bedrijfsmagazines: we hebben er allemaal van gehoord. Ze werken, ze worden gelezen, bewaard en zelfs verzameld. Laten we eens kijken naar die succesvolle publicaties, die lezers en nieuwsgierige klanten blij maken en die tegelijkertijd goed zijn voor de merken die de magazines produceren.
Het concept is eenvoudig. Merken, retailers en bedrijven geven hun eigen magazines uit voor hun (potentiële) klanten. Dat doen ze om hen te voorzien van kwaliteitscontent en om hun kennis met hen te delen. En het is niet zomaar content, achter die magazines zitten echte redacties, specialisten en experts die het debat boven het merk verheffen, zodat het merk uiteindelijk profiteert van die kwaliteitsbijdrage. Want dat is waar het allemaal om draait: de reputatie van het merk verbeteren, het merk verankeren in zijn eigenheid en een uitstraling creëren die verder gaat dan de kleingeestige commerciële zorgen van de concurrentie (voor sommigen). Natuurlijk moeten we beter kijken, want elk merk heeft zijn eigen doelstellingen en zijn eigen speelveld. De culturele sector zal niet dezelfde doelstellingen hebben als een retailer.
Toevallig ontmoetten we de mensen die verantwoordelijk zijn voor het publiceren in twee heel verschillende sectoren om hen te vragen licht te werpen op hun publicaties, hun doelstellingen en hun verwachtingen.
De eerste ontmoeting is met Claire Monville, directeur van de Conseil de la Musique en hoofdredacteur van het tijdschrift Larsen. Monville legt meteen uit waar het bij Larsen om draait. "Larsen is het papieren referentiemagazine dat bericht over alles wat er gebeurt in de muzieksector in de Federatie Wallonië-Brussel. Er bestaan ook websites die dat doen, maar wij zijn de enigen die de info naar papier vertalen.” En hoewel de Federatie de titel subsidieert en zijn actieterrein en doel bepaalt, werken de teams van journalisten volledig onafhankelijk, volgens hun ontdekkingen en de evolutie van de muziekscène. Alle stijlen zijn vertegenwoordigd en de artiesten over wie ze schrijven, krijgen vaak geen andere media-aandacht. Voor velen van hen is het blad een geknipte kans om hun talent te tonen. Het muziekminnende publiek komt in groten getale opdagen voor elke editie, die zowel in papier als online verschijnt als een trefpunt van muzikale vraag en aanbod.