Miko, Charles Liégeois, Oxfam Fairtrade, Lidl en Aldi zijn Fairtrade Frontrunners

Awards / News / Sustainability

De winnaars van de eerste editie van de Fairtrade Frontrunners Awards – op basis van de Fairtrade Frontrunners Scorecard - werden op 5 oktober ​ bekendgemaakt in Brussel. Zo werden Lidl en Miko winnaars in de eerste categorie “Fairtrade Premium”, vielen retailer Aldi en koffiebrander Charles Liégeois als Fairtrade Frontrunners in communicatie in de prijzen, en mocht Fairtrade pionier Oxfam Fairtrade de eerste prijs in de categorie “Beyond Certification” mee naar huis nemen. Er werden ook prijzen uitgereikt aan de Fairtrade "Ambassadors" en de "Newcomers". In de eerste categorie werden drie personen in de bloemetjes gezet voor hun betrokkenheid bij eerlijke handel: Thierry Noesen van Belvas, Bruno Van Steenberghe van Kalani en Karen Janssens van de Colruyt-groep. Wat betreft de nieuwkomers vielen bedrijven Guylian, Le Pain Quotidien en Nature Snacks in de prijzen voor hun keuze voor Fairtrade. Een mooie erkenning voor tal van bedrijven die via Fairtrade mee willen bijdragen aan een meer duurzame wereld, voor producent en voor consument, van boer tot bord.

Mooie scores voor de winnaars, maar ook voor de andere bedrijven die actief zijn met eerlijke handel in België. De Fairtrade scorecard biedt een duidelijk overzicht van hoe ze scoren in de verschillende categorieën en hoe hun scores door Fairtrade Belgium werden bepaald. “De Frontrunners’ scorecard geeft eigenlijk een duidelijk beeld van hoe we samen met onze private partners willen werken aan meer impact”, stelt Philippe Weiler van Fairtrade Belgium. “En natuurlijk gaat het dan ook over volumes, vandaar de categorie premium. Maar het is voor ons evenzeer belangrijk dat partners communiceren over hun engagement en dat ze verder gaan dan énkel certificering. Vandaar dat we deze drie categorieën hebben weerhouden”. Fairtrade Belgium wil via de scorecard en de awards dan ook vooral verder met haar partners in dialoog gaan, om nóg intensiever samen te werken en op zoek te gaan naar de grootst mogelijke impact voor boeren en boerinnen aan het begin van de waardeketen. En dit niet alleen met alle 110 bedrijven waarmee de organisatie momenteel samenwerkt, maar ook met diegene die nog de eerste stap richting Fairtrade moeten zetten. ​