Zondag 20 november was de Internationale Dag van de Rechten van het Kind. Dit moment werd door Vluchtelingenwerk Vlaanderen en mortierbrigade aangegrepen om meer aandacht te vragen voor kinderen op de vlucht. Meer bepaald het schrijnend hoge aantal verdwijningen. Tussen 2018 en 2020 verdwenen er namelijk niet minder dan 18.292 kinderen van de radar in Europa (cijfers: Lost in Europe). Om de aandacht op dit tragische cijfer te vestigen, organiseerden mortierbrigade en Vluchtelingenwerk Vlaanderen een pr-stunt met impact. Aan het Luxemburgplein in Brussel, tegenover het Europees Parlement, wordt een standbeeld van een kind geplaatst. Het kind speelde symbolisch verstoppertje met zijn vriendjes en telde tot 18.292, waar het meer dan 9 uur zonder ophouden mee bezig was. Dit immense cijfer staat voor het aantal kinderen op de vlucht die spoorloos verdwenen in Europa. Het standbeeld was te bezichtigen in de Luxemburgstraat van vrijdag 18 november tot zondag 20 november.
Kinderen zijn de grootste slachtoffers van het aanhoudende vluchtelingendrama. “De opvangcrisis waar ons land vandaag mee te maken heeft, is op haar pijnlijkst als het gaat over de kinderen. Sinds midden oktober 2022 slapen baby’s en jonge kinderen op straat met hun familie, net als 150 minderjarigen zonder volwassen begeleider. Dat is niet alleen een mensonwaardige leefsituatie voor deze kinderen, maar zet vooral de veiligheid op het spel die deze kwetsbare minderjarigen zo hard nodig hebben,” zegt Tine Claus, directeur van Vluchtelingenwerk Vlaanderen.
Daarom koppelt Vluchtelingenwerk Vlaanderen deze actie aan een lopende petitie die aan premier Alexander De Croo en zijn regering vraagt om hun verantwoordelijkheden op te nemen en spoedig opvang en de nodige zorg te voorzien. Gedurende de drie dagen van de actie waren vrijwilligers ter plaatse aanwezig om voorbijgangers te informeren met folders en om hen te vragen om de petitie te ondertekenen.
Credits
Client: Vluchtelingenwerk Vlaanderen
Client contacts: Griet Jacques, Marijke van Beers, Marieke Looijmans
Agency: mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Creatives: Frédéric Zouag, Nicolas Gaspart
Creative (copy NL) : Michiel Baeten
Account Director: Anneleen Vande Voorde
Account Executive: Emma Robberechts
PR manager : Brum Smith
Digital Business Director : Jochen Sablon
UX director : Pieter Nijs
Digital Project Manager : Saartje Kuypers
Design: Kaat Schreurs
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata
Photography/DOP: Louis Vieille
Editor: Jelle Stroo
Sound engineer : Jérôme Lefebvre
Production Company (statue): isocraft
Executive producer: Bert Janssens
3D editor: Simon Caluwé