Vluchtelingenwerk Vlaanderen en mortierbrigade tellen verdwenen kinderen

Crea / News

Zondag 20 november was de Internationale Dag van de Rechten van het Kind. Dit moment werd door Vluchtelingenwerk Vlaanderen en mortierbrigade aangegrepen om meer aandacht te vragen voor kinderen op de vlucht. Meer bepaald het schrijnend hoge aantal verdwijningen. Tussen 2018 en 2020 verdwenen er namelijk niet minder dan 18.292 kinderen van de radar in Europa (cijfers: Lost in Europe). Om de aandacht op dit tragische cijfer te vestigen, organiseerden mortierbrigade en Vluchtelingenwerk Vlaanderen een pr-stunt met impact. Aan het Luxemburgplein in Brussel, tegenover het Europees Parlement, wordt een standbeeld van een kind geplaatst. Het kind speelde symbolisch verstoppertje met zijn vriendjes en telde tot 18.292, waar het meer dan 9 uur zonder ophouden mee bezig was. Dit immense cijfer staat voor het aantal kinderen op de vlucht die spoorloos verdwenen in Europa. Het standbeeld was te bezichtigen in de Luxemburgstraat van vrijdag 18 november tot zondag 20 november.

Kinderen zijn de grootste slachtoffers van het aanhoudende vluchtelingendrama. “De opvangcrisis waar ons land vandaag mee te maken heeft, is op haar pijnlijkst als het gaat over de kinderen. Sinds midden oktober 2022 slapen baby’s en jonge kinderen op straat met hun familie, net als 150 minderjarigen zonder volwassen begeleider. Dat is niet alleen een mensonwaardige leefsituatie voor deze kinderen, maar zet vooral de veiligheid op het spel die deze kwetsbare minderjarigen zo hard nodig hebben,” zegt Tine Claus, directeur van Vluchtelingenwerk Vlaanderen.

Daarom koppelt Vluchtelingenwerk Vlaanderen deze actie aan een lopende petitie die aan premier Alexander De Croo en zijn regering vraagt om hun verantwoordelijkheden op te nemen en spoedig opvang en de nodige zorg te voorzien. Gedurende de drie dagen van de actie waren vrijwilligers ter plaatse aanwezig om voorbijgangers te informeren met folders en om hen te vragen om de petitie te ondertekenen.

 
 

Credits

Client: Vluchtelingenwerk Vlaanderen
Client contacts: Griet Jacques, Marijke van Beers, Marieke Looijmans

Agency: mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends

Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster

Creatives: Frédéric Zouag, Nicolas Gaspart

Creative (copy NL) : Michiel Baeten

Account Director: Anneleen Vande Voorde

Account Executive: Emma Robberechts

PR manager : Brum Smith
Digital Business Director : Jochen Sablon

UX director : Pieter Nijs

Digital Project Manager : Saartje Kuypers

Design: Kaat Schreurs
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata

Photography/DOP: Louis Vieille

Editor: Jelle Stroo
Sound engineer : Jérôme Lefebvre

Production Company (statue): isocraft

Executive producer: Bert Janssens

3D editor: Simon Caluwé