MIPCOM: Facebook als ideale compagnon van televisie
Met 1,49 miljard leden die maandelijks voor miljarden interacties zorgen en ongeveer 500 miljoen gebruikers die televisiekanalen volgen via de officiële pagina’s speelt Facebook tegenwoordig een belangrijke rol. Het sociale medianetwerk positioneert zich dan ook duidelijk als tweede scherm naast televisie: 85% van de leden zijn actief aan het facebooken terwijl ze televisie kijken, en ook tijdens de reclameblokken wordt er druk geïnteracteerd.
Om kijkers van programma’s nu nog meer te stimuleren tot interactie ontwikkelde het sociale medianetwerk een aantal diensten en toepassingen, die tevens ook de aandacht van televisie-operatoren moeten trekken. Bob Morgan, director media solutions van Facebook, stelde er enkele voor op MIPCOM.
Voorbeelden zijn er alvast genoeg. Zo werkt het sociale netwerk in de VS samen met Fox News in het kader van de volgende presidentsverkiezingen, waarvoor ze een applicatie maakten waarmee er tijdens uitzendingen gestemd kan worden op een kandidaat. Via de app kunnen gebruikers hen ook meteen vragen stellen. En met resultaat, want al 6 miljoen mensen hebben actief mee gedebatteerd tijdens de uitzendingen. Ook voor andere kanalen is deze manier van interactie in ontwikkeling, want met HBO is het bijvoorbeeld al mogelijk om te stemmen via het project 'Greenlight'. Daarnaast is Facebook ook betrokken bij American Idol, waarbij er gewerkt wordt met een 'Live Fan Wall'. Veel van die voorstellen van het sociale netwerk gebeuren via de applicatie Telescope, waarmee nieuwe dimensies en interactiviteit in de televisiewereld gebracht kunnen worden. En om zijn aanwezigheid op het grote scherm nog duidelijker te maken, heeft Facebook nieuwe icoontjes ontworpen die te zien zullen zijn tijdens de programma’s. Kortom: veel nieuwe ontwikkelingen die binnenkort ook Europa zullen bereiken…