MIPCOM: hoe sociaal zijn media?
De internationale wereld van de televisie stond dit jaar tijdens de MIPCOM even stil bij de sociale verantwoordelijkheid van media. En daarom werden twee bevlogen personen uitgenodigd: de Pakistaanse cineaste Sharmeen Obaid Chinoy en de Franse fotograaf Yann Arthus-Bertrand.
Documentairemaakster en voormalig journaliste Sharmeen Obaid Chinoy stelt meer vragen dan ze antwoorden geeft. Dat blijft ze doen en in de documentaire Saving Face veroordeelt ze het gooien van zuur in het gezicht van vrouwen - iets dat in Pakistan soms als een normaal iets lijkt te worden beschouwd. Sinds deze documentaire is de wetgeving in het land geëvolueerd en dat moedigt de cineaste aan om nog meer dingen te gaan doen, zoals animatiefilms.
Yann Arthus-Bertrand stelde op MIPCOM zijn filmproject , Human voor. "Een film over de liefde. Er is geen scenario en de film stelt universele vragen," zegt Arthus-Bertrand. "Mensen praten over hun dagelijkse leven, ik heb geen commerciële bedoeling en de film kon er maar komen met de steun van de Fondation Bettencourt, France 2 en Google. We maakten gebruik van alle media, van cinema tot het internet, en zagen dat dat geen concurrenten zijn, maar media die elkaar aanvullen! » Waarna hij wel zei te hebben vastgesteld dat televisie te 'licht' geworden is en dat hij liever iets zwaarders wil. En voor jongeren die vinden dat het te laat is om nog iets te veranderen, heeft hij deze boodschap: "Pessimisme leidt tot niets, dat is niet de juiste richting." Dat is alvast hoe media moeten reageren in tijden van globale verandering.