MIPCOM: Twitter hand in hand met televisie?

Media / News

IMG_1517
Op een conferentie tijdens MIPCOM hebben enkele managers van Twitter de symbiose tussen het sociale netwerk en televisie in het licht gezet, mét cijfers. Dan Biddle, director broadcast partnerships bij Twitter vertelt: "Een enkele tweet kan 975.000 paginaviews opleveren. Twitter verandert het gebruik van het tweede scherm!"
In 2014 hebben een miljard tweets de Amerikaanse televisie bereikt, die op hun beurt voor 87 miljard impressies hebben gezorgd. Een uitzending van bijvooreeld The Voice zorgde voor ongeveer 30 miljoen views. De interactie door de tweets komt dus zeker ten goede van de programma's. Zo winnen realityprogramma's bij 10% meer tweets 1,8% aan doelpubliek (18-34 jaar). Zoals bekend staat Twitter via applicaties als Periscope of Vine iedereen toe om content te delen. Het resultaat: een stijging van 250% bekeken video's op Twitter. Ook 46% van de leden van het sociale netwerk volgt programma's via het medium.
Twitter MIP 2
En wat met reclame? Wanneer Twitter de rol van tweede scherm op zich neemt, zien we dat 8% van de mensen de reclame wegzappen. Zonder tweede scherm zijn dat er opvallend meer: 17%. Ook voor reclamespots is een samenwerking met Twitter gunstig, want wanneer zij ondersteund worden door het sociale netmerk nemen we een stijging van 8% tot 16% in verkoop waar. Daarenboven komt 78% van merkgerelateerde tweets door twitteraars die die televisieonderwerpen volgen.
Als kers op de taart van de presentatie getuigde de Egyptische komiek Bassem Youssef (@Drbassemyoussef) over de rol van Twitter voor zijn bekendheid, waarop hij zelf meer dan 5 miljoen volgers heeft. Een leuke afsluiter...
Twitter MIP 3