#MixForBoobs met NRJ België en Pink Ribbon Belgium

Crea / Media / News

Oktober is internationale borstkankermaand. Daarom lanceren Pink Ribbon Belgium en jongerenzender NRJ de campagne #MixforBoobs. De bewegingen die jonge vrouwen moeten maken om de alarmsignalen van borstkanker bij zichzelf te ontdekken, komen opvallend overeen met de moves die dj’s maken bij het mixen. Met #MixForBoobs kan je deze bewegingen aanleren en ze delen via social media. Het doel? Zorgen dat elke vrouw in de vingers krijgt wat de essentiële bewegingen zijn om borstkanker op te sporen.

Volgens cijfers van Pink Ribbon zijn 90% van de borstkanker-slachtoffers na 5 jaar nog in leven als de ziekte wordt vastgesteld voor je dertigste. Vandaar het grote belang om tijdig de signalen van borstkanker te detecteren en een arts te raadplegen. De organisatie roept op om dus van jongs af aan voldoende aandacht te hebben voor zelfonderzoek van de borsten en de alarmsignalen tijdig te ontdekken. De scratch-technieken die dj’s gebruiken om vinylplaten te mixen zijn erg gelijkaardig aan de bewegingen die vrouwen moeten maken bij het zelfonderzoek van hun borsten. Met dat inzicht gingen NRJ België, NRJ Belgique en Pink Ribbon aan de slag om met de taal en de codes van de jongeren een campagne uit te werken die borstkanker-preventie op een ludieke manier in de kijker plaatst, met een educatief luik op social media. De campagne werd uitgewerkt door Ogilvy Social.Lab.4 moves om borstkanker op te sporen

Speciaal voor de campagne werd een dubbele vinylplaat gemaakt met exclusieve samples die de handelingen nodig voor het zelfonderzoek ondersteunen. De lengte van die samples en de voice-tracks in 3 talen (Nederlands, Frans, Engels) passen perfect bij de nodige technieken om 9 alarmsignalen van borstkanker te ontdekken. In samenwerking met experts van Pink Ribbon maakte NRJ video-materiaal met artiesten en influencers die het zelfonderzoek ‘aanleren’. Deze tutorials zullen via de online kanalen en de socials van NRJ verspreid worden. En uiteraard zullen de dj’s ook vanuit de radiostudio mee sensibiliseren. Ochtend-dj Larissa Roose: “Zodra je de bewegingen onder de knie hebt, is zo’n zelfonderzoek supermakkelijk. Die leuke mix erbij maakt het nog fun ook. Ik ben er echt van overtuigd dat wij heel wat van onze vrouwelijke luisteraars warm gaan kunnen maken om met #MixForBoobs wat sneller of wat vaker naar hun borsten te kijken.”

Artiesten, dj’s, influencers, the girl next door… we zijn allemaal betrokken partij.   De #MixforBoobs-campagne werd woensdag 29/09 gelanceerd vanuit The Get Up, de Ochtendshow bij NRJ. Ze loopt op radio, de online kanalen en de socials van NRJ, op Facebook, Instagram en er is ook een TikTok-challenge: post een filmpje met de mixforboobs-animaties die NRJ ter beschikking stelt. O.a. Julie Vermeire en Noortje Palmers tonen in een aantal voorbeeldfilmpjes hoe dat kan. Julie Vermeire: ”Met die #MixForBoobs-challenge kunnen we zelfs op social media het onderzoeken van je eigen borsten toonbaar maken. Hoe meer meisjes en jonge vrouwen we op deze manier kunnen overtuigen om op zoek te gaan naar de 9 alarmsignalen, hoe beter.”

Zelfs Frank Vandenbroucke, minister van Sociale Zaken & Volksgezondheid, is fan!