MKKM en Skeelz worden deel van Virtuology Group

Communication / News

De Europese groep Virtuology verstevigt zijn positie in de digitale marketing en e-commerce sectoren met de overname van twee nieuwe bedrijven: MKKM, een Belgisch bureau gespecialiseerd in social commerce, en Skeelz, een Frans bureau waarvan de expertise op talent acquisition gericht is. De bedoeling is om Europese merken te helpen munt te slaan uit digital om zo hun verkoop en marketingprestaties te boosten.

Deze operatie versterkt de koers die de groep sinds 10 jaar vaart, waarbij een forse organische groei wordt gerealiseerd. Virtuology kent sinds 2012 een jaarlijkse groei van zijn brutomarge met 25 %. Sinds 2020 is dat 40 %. In 2022 kwam de omzet uit op 37.000.000 €. Deze twee nieuwe overeenkomsten bieden tal van ontwikkelingsperspectieven. MKKM is het nieuwe aanbod in social commerce. De Virtuology groep telde in zijn rangen al de Franse leider onder de Marketplace-bureaus. Digitale handel beperkt zich echter niet langer tot een enkele toegangsdeur; sociale media vormen een belangrijke verkoopgenerator. Strategisch was het een goede zaak om er de Europese specialist in social commerce bij te betrekken, die op sociale media instaat voor de ontwikkeling en promotie van digitale shops en live shopping.

Skeelz pakt uit met het nieuwe ‘talent as a service’-aanbod. Digital marketing wordt voor ondernemingen cruciaal en talrijke merken beslissen om deze competentie te internaliseren. De innovatieve aanpak van Skeelz stoelt op het RPO-concept (Recruitment Process Outsourcing), dat heel wat voordelen biedt, waaronder snelheid, kwaliteit en het drukken van de rekruteringskosten. Het zijn overnames die voortvloeien uit een waardensynergie: de ontwikkeling van de groep loopt via de consolidatie van een bedrijfscultuur die enig is in haar soort. Cédric Donck, CEO van Virtuology, verduidelijkt: “Naast de marktkansen vormen deze twee overnames de ontmoeting van mannen en vrouwen die dezelfde overtuiging delen: de mens in het hart van de onderneming plaatsen, is het geheim recept voor een duurzame en harmonieuze ontwikkeling. Het is pas nadat we er ons van verzekerd hebben dat we dezelfde waarden delen dat onze lotsbestemmingen samenkomen.”

Mathieu Hosselet, CEO van MKKM, maakt zijn ambitie duidelijk: “Door zich bij Virtuology te vervoegen sluit MKKM een verbond met een sterke groep van agency's die toonaangevend zijn in hun respectieve vakgebieden. Het biedt ons de kans om onze structuur te versterken en onze internationale ontplooiing te vergemakkelijken. Virtuology stelt MKKM dus in staat om een kaap te ronden en de beste diensten aan de meest veeleisende adverteerders te blijven aanbieden.”

 

Foto Brooke Lark