Mobiele Maandag met LDV en De Lijn

Crea / News

De Lijn Mobiele MaandagWe staan te vaak met z’n allen stil. En we kijken allemaal naar elkaar om het op te lossen. Zo verandert er natuurlijk niets. Het is eigenlijk heel simpel. De sleutel tot de oplossing van ons verkeersprobleem ligt gewoon bij onszelf. Daarom lanceerde De Lijn gisteren Mobiele Maandag. Vier 4 maanden lang probeert De Lijn iedereen te overtuigen om op maandag z’n auto te laten staan en op de trein, tram, bus, de fiets of zijn skateboard te springen. Mobiele Maandag, dat is 1 dag per week proberen om op een andere manier te geraken waar we moeten zijn. Zo maken we allemaal samen die mentale switch. En welke dag beter dan maandag om te beginnen? Maandag is ‘de 1 januari van de werkweek’. Ideaal om iets nieuws te proberen. En voor je het weet doe je het ook op dinsdag. Of woensdag.De Lijn Mobiele Maandag De Lijn kijkt met deze campagne duidelijk verder dan haar eigen bussen en trams lang zijn. Als verkeersexpert trekt ze de kaart van de combimobiliteit. “We moeten realistisch zijn: met de tram en bus alleen gaan we het verkeersprobleem niet oplossen. Ze kunnen wél een deel van de oplossing zijn, samen mét de trein, de fiets, de P+R, de wagen en, waarom niet, je skateboard?" zegt Guy Weyns, directeur Marketing & Verkoop bij De Lijn. Het sleutelwoord is combineren. Beter combi vooruitgaan dan solo stilstaan. De tijd is voorbij dat het efficiënt was om alleen in je wagen te stappen en tot je eindbestemming te rijden.De Lijn Mobiele Maandag
Toen we jong waren, namen we allemaal het liefst de onbetrede paden. Waarom nemen we als volwassenen dan plots allemaal dezelfde weg? Met deze campagne wil De Lijn dat we weer de vrijheid en het plezier van onderweg zijn, ontdekken. “De route naar je werk hoeft niet elke dag dezelfde te zijn. Fietsen, joggen of skaten naar het werk? Onderweg een boek lezen of nieuwe plekken ontdekken? Dat is de spirit van Mobiele Maandag,” aldus Kristof Snels, creatief directeur van LDV United. Zo gaan we van frustratie naar variatie, sensatie, recreatie.
De campagne van LDV United bevat een film die ons doet stilstaan bij onze huidige mobiliteitskeuzes. Die wordt aangevuld met inspirerende radiospots die vertellen dat onze mobiliteitsmogelijkheden eindeloos zijn. Verder kiest De Lijn ook voor een stevige digitale aanpak met activaties, influencers en veel content. Hajo Beeckman van de verkeersredactie trekt op VRT-netten Studio Brussel, radio 1, radio 2 en MNM mee aan de kar. Al die wegen leiden naar mobielemaandag.be. Een online platform dat mensen inspireert en motiveert om deel te nemen. Via gamificiation worden deelnemers en bedrijven elke week gemotiveerd om anders om te gaan met hun eigen mobiliteitskeuzes. Stap voor stap, route per route.

De Lijn - Mobiele Maandag from LDV United on Vimeo.
Credits
Client: Guy Weyns, Mark Cammaerts, Veerle Waterschoot, Stephanie Schepens, Jasmien Lemmens, Astrid Hulhoven
Account: Ineke Beeckmans, Dimitri Mundorff, Joris Gulders, Julie Oostvogels
Creative Director: Kristof Snels, Dennis Vandewalle, Dries De bruyn
Creatie: Dennis Vandewalle, Dries De bruyn, Jannis Min Jou, Thomas De Boeck
Copywriter: Zita Theunynck, Matthew Lootens
Design: Jeffrey Uten, Julie Van Reeth
Strategy: Tomas Sweertvaegher
TV-production: Lovo Films
Regisseur: Dr. Bowman
Foto-production: Jeroen Hofman
Radio-production: Sonicville
Website: Lunar Gravity
PR: Bepublic