Moeder en dochter, of zeg maar: Marie-Laure en Léa

Vertaalde artikels

Marie-Laure Cliquennois is creative art director bij TBWA en mama van influencer Léa Ginterdaele, beter bekend als Leajplf. Die laatste, die pendelt tussen Brussel, Parijs en zelfs Montreal, zal binnenkort de kaap van 55-duizend volgers bereiken op Instagram. Moeder en dochter vertellen ons, tijdens een hartig gesprek, over wat hen bindt in de werelden van reclame en influencers, die vandaag meer dan ooit met elkaar verbonden zijn. - Marine Dehossay

All Stars aan de voeten, een koffietje met havermelk in de hand: welkom in de leefwereld van Léa, 21 jaar en afgestudeerd in cognitieve neurowetenschappen aan de Universiteit van Montréal. En oh, ze is ook voltijds Instagrammer/YouTuber en TikTokker. Naast haar zit mama Marie-Laure, gepassioneerd door reclame en altijd van alles op de hoogte. De twee maken zelfs elkaars zinnen af. Een inspirerende moeder-dochterrelatie! “Haar werk interesseert me, maar zelf ben ik liever influencer. Ik heb graag alles in eigen handen. Ik creëer van A tot Z en ik sta in direct contact met mijn klanten,” legt Léa uit. “Anderzijds is het wel een boost voor de creativiteit, ouders die reclame ademenen. Dat komt mij vandaag zeker ten goede.”

“Ik zou het werk van Léa nooit kunnen doen. Ik ben geen digital native,” vult Marie-Laure aan. “De sociale media volg ik maar passief, in tegenstelling tot Léa en haar generatie, die erg actief is. Toch heeft het feit dat zij er zo mee bezig is me geholpen om die tendens te begrijpen, die nieuwe vorm van marketing voeren. Dat is erg handig als creative art director.”

Andere leefwereld, dezelfde uitdagingen

Of het nu gaat om reclame of influencing, de uitdagingen waarmee merken te kampen krijgen worden bepaald door de samenleving om hen heen. En door de crisis moeten zij zichzelf heruitvinden, net zoals de rest van de samenleving. “Merken moeten wat betreft communicatie een reden hebben om te communiceren. Ze moeten ter zake komen, een visie hebben,” vindt Marie-Laure. “We hebben meer transparantie, meer begrip en meer respect voor de consument nodig. Er mist ook een beetje humor, vind ik. Vandaag de dag weerspiegelt de reclamesector enkel en alleen onze samenleving, die op dit ogenblik nogal somber is. Ze verlangt naar meer… meer menselijkheid en meer empathie.”

“Ik kan me vinden in wat mama zegt over transparantie, maar dan op het vlak van content,” zegt Léa. “Het is enorm belangrijk om je te engageren, waarvoor dat maakt niet uit, zolang het maar raakt, en daarover moet je heel transparant zijn met je volgers. In influencer marketing is het steeds belangrijker om de échte boodschap van het merk te vatten, hoe het die wil overbrengen en met welke influencer.”

Reclame in Canada

Volgens Léa hebben ze in Canada een heel andere manier om te sensibiliseren dan in België of Frankrijk: “In het kader van het coronavirus werd er bijvoorbeeld een TikTok-account gecreëerd waarop oudere mensen de veiligheidsmaatregelen uitleggen. De reclame is er vaak humoristisch, je moet er meer tussen de lijnen lezen. Ik denk dat het ervoor zorgt dat mensen het merk onthouden, of in ieder geval de reclame, omdat die hen een leuke tijd bezorgt.”

Marie-Laure antwoordt daar als volgt op: “Het is sowieso onze taak, zowel die van jou als die van mij, om boodschappen op een nieuwe en andere manier over te brengen. Vaak zijn die zelden nieuw. De uitdaging is daarom om ze op een andere manier te brengen, zodat het merk opvalt.”

Passion – Inspiration – Creation

Léa groeide op in een gepassioneerd gezin, met ouders die hun werk nooit konden loslaten. Dat ze op een dag zelf in de wereld van de merken terecht zou komen, dat had ze nooit gedacht: “Ik zit sinds mijn dertiende op de sociale media, maar creatief was ik nooit echt uit mezelf. Die kant heb ik echt aan mijn ouders te danken: ik hoorde hen er steeds over babbelen, ze deelden dingen met me… Eigenlijk ben ik hun mijn creativiteit verschuldigd. Ik bewonder hen enorm, hoe zij de dingen aanpakken. Marie-Laure zit al heel lang in de reclame, en vroeger was er zelfs geen sociale media. Ik bewonder de manier waarop ze er mee om kan gaan.”

“Danku Léa,” glimlacht Marie-Laure. “Het is zo dat sociale media een steeds meer ‘meanstream’ medium worden. Vroeger was dat ook zo met televisie, en nu dus met sociale media. Ik vind dat inspirerend. Ze dienen als communicatiemiddel en medium.”

Moeder-dochterrelatie

Moeder zijn van een influencer maakt Marie-Laure soms wel onzeker. Onzeker over de veiligheid van haar kind, onzeker over haar integriteit, haar privéleven… Gelukkig heeft ze veel vertrouwen in Léa. “Haar vader en ik hebben haar goed geïnformeerd over de gevaren van sociale media en ze begrijpt die ook. Ik vertrouw haar dus!”

“Ik zit al van jongs af aan op Facebook, maar mijn mama kende mijn paswoord en verbeterde al mijn taalfouten,” lacht Léa. “Bedankt daarvoor!” En mocht zij haar mama advies mogen geven? “Geen idee… ik vind haar Instagrampagina mooier dan de mijne (lacht). Ze doet dat goed alleen!”

Marie-Laure gaat verder: “Maar we delen wel veel dingen. Jij laat me leuke pagina’s ontdekken of ik stuur je mopjes door, gewoon voor de fun, omdat we graag praten samen. Ook wat het werk betreft delen we veel, zeker wanneer we fier zijn op iets. Dan zullen we het als eerste van elkaar zien.”

“Dat is waar! Voor ik iets post wil ik het altijd eerst aan Marie-Laure laten zien, gewoon om haar de avant-première te gunnen. We werken in dezelfde sector… onze gesprekken zullen dus wel lichtelijk anders zijn dan bij andere moeders en dochters.”

U merkte het al wel: Léa en Marie-Laure noemen elkaar altijd bij de voornaam. En die voornamen zullen we binnenkort wel nog horen in duo: “We zijn momenteel samen bezig aan een project. Als het klaar is mogen jullie het als eerste weten!”