mortierbrigade beledigt fietsers voor Bike for Brussels

Crea / News

mortierbrigadeFietsen in Brussel is niet altijd makkelijk. Bovendien bevinden fietsers zich er vaak helemaal onderaan in de voedselketen: meer dan eens wordt er naar hen getoeterd of krijgen ze scheldwoorden naar het hoofd geslingerd. Scheldwoorden die ze helemaal niet verdienen, want fietsers dragen bij tot de mobiliteit en het milieu in de stad. In zijn nieuwe campagne voor Bike for Brussels wil mortierbrigade daarom iets kwijt aan de andere weggebruikers: als u fietsers dan toch per se wil beledigen, doe dat dan wel voor wat ze goed doen.

mortierbrigade147 ton CO2… dat is wat fietsers elke dag besparen in Brussel. Dat komt overeen met meer dan 14 vrachtwagens. Brussel telt gemiddeld 210.000 fietsers per dag, die elk gemiddeld 5 km afleggen. Als u weet dat een wagen het equivalent van 140 g koolstofdioxide per kilometer uitstoot, dan hebt u ook al snel berekend dat elke fiets 700 g CO2 per dag bespaart. Of samen dus 147.000 kg per dag.

mortierbrigadeTer hoogte van de Van Praet-brug zullen autobestuurders een interactief bord ontdekken dat in real time het aantal fietsers in de hoofdstad zal berekenen en de CO2 die ze hebben bespaard. Een sympathieke manier om aan te tonen dat fietsers wel degelijk een positieve impact hebben. Zo worden andere weggebruikers eroe aangezet om fietsers het respect te betuigen dat ze verdienen.

mortierbrigadeJoost Berends, creative director & partner bij mortierbrigade: “Via deze campagne willen we alle weggebruikers aansporen tot meer respect voor elkaar. De positieve beledigingen worden tot leven gebracht dankzij sympathieke op verschillende affiches. En in onze radiospots gaan automobilisten helemaal loos en krijsen hysterisch op de fietsers.”


De campagne is net voor de start van het Autosalon gelanceerd, een kantelmoment waarop veel mensen gaan autoshoppen. Het ideale ogenblik voor een speelse en positieve boodschap rond de fietsers.
Credits:
Client: Bike for Brussels ( Brussel Mobiliteit – Gewestelijke overheidsdienst Brussel)
Client contacts: Sofie Walschap
Agency: mortierbrigade
Creative Directors: Jens Mortier, Joost Berends, Philippe De Ceuster
Creatives: Laurie Lacourt, Catherine Hermans, Jean-Luc Soille, François Daubresse
Copywriter FR:  Nicolas Mouquet, Zoe De Priester
Producer: Margot Van Daele
Strategy: Dorien Mathijssen
PR Manager: Anne-Cécile Collignon
Social: Tom Baetens
Illustrator: Andrey Gordeev
DTP: Vito Latoratta, Sophie Bayeul
Productiehuis radio: Raygun