Mortierbrigade bevalt van nieuwe film voor Equal Pay Day

Is het niet beter om kinderen uit te stellen tot je pensioen? Als vrouwen evenveel willen verdienen als hun mannelijke collega’s, is dat misschien de enige oplossing. In België moeten vrouwen nog altijd een loonkloof van 24% dichten om evenveel te verdienen als mannen. In zijn laatste spot voor Equal Pay Day lanceert Mortierbrigade de stelling dat het beter is te wachten tot het einde van je carrière om te beginnen met kinderen. Het verhaal volgt het parcours van een zwangere vrouw en brengt een krachtige boodschap over: “Women still have to choose between a career and a family.”
In 2020 verdienen vrouwen gemiddeld 24% minder dan mannen. Dat betekent dat ze 3 maanden meer moeten werken om de loonkloof te dichten. Die kloof wordt gedeeltelijk verklaard door de komst van kinderen. Die remmen de carrière van vrouwen vaak af, omdat bijna de helft onder hen dan deeltijds gaat werken (44%), tegenover slechts een man op tien (11%).
Om aan de alarmbel te trekken, hebben Mortierbrigade en zijn partner in crime Lionel Goldstein een reclamespot gemaakt die vrouwen ten stelligste aanraadt hun kinderwens uit te stellen tot hun pensioen. De spot wordt gelanceerd naar aanleiding van de Europese Dag voor Gelijke Beloning op 27 februari. Dit jaar neemt de sensibiliseringscampagne ook de inkomstenkloof bij zelfstandigen onder de loep. Eline De Munck, onderneemster, actrice en brillenontwerpster, is trouwens de ambassadrice van de Equal Pay Day Belgium in 2020.
Mortierbrigade noteert tot slot dat als alle vrouwen voltijds zouden werken, ze nog altijd 10% minder zouden verdienen dan mannen. Naast de verschillende werktijden is het loonverschil ook te wijten aan de hardnekkigheid van seksistische stereotypes: vrouwen zijn oververtegenwoordigd in ondergewaardeerde en slecht betaalde sectoren zoals de zorg of de schoonmaak. Bovendien is momenteel slechts een kaderlid op drie een vrouw.
Credits
Client: Zij-kant/ Equal Pay Day
Client contact: Vera Claes
Agency: mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Creatives: Nicolas Gaspart & Frédéric Zouag
Head of production: Charlotte Coddens
Strategy: Dorien Mathijssen
PR Manager: Anne-Cécile Collignon
Social Media Manager: Jonas Van Bael
Production Company: Czar.be
Director: Lionel Goldstein
Executive Producer: Eurydice Gysel
Producers: Lander Engels, Maarten De Sutter, Nele Carlier
DOP: Grimm Vandekerckhove
Art Direction: Tanker
Editor: Olivier Lambrechts
Post-production: Czar
Post Producer: Bieke De Keersmaecker
Grading: Olivier Ogneux
Online: Stijn Van Assche
Music: ‘Pregnant Women are Smug’ by Garfunkel & Oates
Soundstudio: Raygun
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]