Mortierbrigade brengt filmklassiekers tot leven

Crea / News

07974_CANVAS_Vitrine-2Een reusachtige chocoladepenis in de vitrine van een Antwerpse chocolatier, een hitsig koppel in volle actie in een koets, een politicus met een bont en blauw gezicht tijdens een interview... Bizarre taferelen de afgelopen weken in Vlaanderen. Zo bizar dat ze gretig werden opgepikt door de media. Maar wat blijkt? Het waren allemaal acties in het kader van de campagne van mortierbrigade om Cinema Canvas aan te kondigen. En die acties waren allemaal gelinkt aan de films uit het programma dat Canvas deze zomer live afspeelt in de grootste steden en op tv. De buzz op online en sociale media bewijst dat de campagne zijn effect alvast niet gemist heeft.

De hele zomer lang doorkruist Cinema Canvas Vlaanderen om topfilms te projecteren in de grootste steden. Om dit initiatief te promoten, besloot mortierbrigade om zoveel mogelijk ruchtbaarheid te geven aan 5 topfilms in het bijzonder, door onverwachte en absurde acties in scène te zetten die te maken hebben met de films.

Zo werd Fight Club aangekondigd door Vincent Van Quickenborne - burgemeester van Kortrijk, waar de film werd vertoond - een interview te laten geven met een blauw oog en een gescheurde lip. Wat meteen leidde tot een spervuur aan vragen van social mediagebruikers en journalisten die zich afvroegen of de minister gevochten had. Het kabinet van Quickie werd dan ook platgebeld om een uitleg, maar "The first rule of Fight Club is: you do not talk about Fight Club." De video bleef een mysterie en zorgde voor een buzz op tal van nieuwssites. Na een aantal uur moest Canvas de actie enkel nog claimen.

Een paar dagen later filmde een automobilist een vrijend koppel in een 18e koets. Toen de man de koets voorbijstak, filmde hij het tafereel. Hij stuurde achteraf de video op naar verschillende media, en die werd massaal gedeeld en geliket. Maar ook hier ging het weer om een scène die als doel had om Dangerous Liaisons in Antwerpen aan te kondigen.

Voor Stanley Kubricks cultklassieker A Clockwork Orange stampte het bureau een nieuwe winkel uit de grond in het centrum van Antwerpen: Pâtisserie Stanley. In de vitrine: allemaal figuren uit chocolade die subtiel aan de film doen denken. Iets minder subtiel: de penis van 43 kilo uit witte chocolade die het centrum van de aandacht vormde. mortierbrigade filmde de reacties van willekeurige voorbijgangers en verwerkte die in een video die online en op tv werd vertoond. De penis werd dan weer uitgedeeld aan de bezoekers van het event in Antwerpen zodat ze van de film konden proeven terwijl ze hem bekeken.

Met deze campagne heeft het Brusselse bureau de films letterlijk tot leven gebracht en zo de belofte van Canvas waargemaakt: de strafste films komen naar jouw stad met Cinema Canvas. In totaal maakte mortierbrigade zes spots die op televisie en online uitgezonden werden, allemaal gedraaid in de steden waar de respectievelijke films vertoond werden. Bovendien ging de campagne gepaard met radiospots en printadvertenties. De "happenings" werden gedeeld via de social media van Canvas en tal van nieuwssites.