Mortierbrigade en De Genderkamer lanceren Syllabuse tegen grensoverschrijdend gedrag

Crea / News

Praten over grensoverschrijdend gedrag is niet makkelijk maar wel nodig, zodat grenzen duidelijk worden en vooral niet meer worden overschreden. Daarom lanceert De Genderkamer met Mortierbrigade voor de start van het nieuwe academiejaar: Syllabuse.be. Een online syllabus als tool om het probleem bespreekbaar te maken. ​

Iedereen in het hoger onderwijs kan bijdragen aan dit online platform; of je student, docent of medewerker bent. Je kan er eigen ervaringen en getuigenissen delen of tips en raad meegeven over hoe om te gaan met gelijkaardige situaties. Syllabuse is een start, geen eindpunt. Aangezien globale data over grensoverschrijdend gedrag in het hoger onderwijs ontbreken, is het enorm belangrijk dat we een manier vinden om hierover kennis te verzamelen in Vlaanderen. ​

Met Syllabuse wil De Genderkamer via dialoog duidelijkheid brengen voor alle partijen. Of je nu zelf grensoverschrijdend gedrag hebt meegemaakt als getroffene, je niet goed weet of je het hebt veroorzaakt, of als omstaander. Het creëert een open debat. De grenzen van wat wel of niet kan, zijn voor iedereen anders. Wat voor de één aanvaardbaar is, is het voor de ander al lang niet meer. Elke getuigenis helpt om het probleem bespreekbaar te maken. Duidelijkheid brengen, is de enige manier waarop iedereen zich 100% veilig en gewaardeerd kan voelen op school. ​

In samenwerking met Academisch uitgeverij Acco vinden studenten in de cursussen van het nieuwe academiejaar flyers over Syllabuse en worden affiches verspreid in hun winkelpunten.

VRT-radiozenders StuBru en MNM versterken tenslotte de mediacampagne van Syllabuse. In de week van de student kick-offs zal het MNM-programma Generation M in het teken staan van grensoverschrijdend gedrag en gaat StuBru-reporter Stéphan Tanganagba op pad tijdens Brussel Brost om bij studenten zelf te polsen wat hun ervaringen zijn met het topic. Het gesprek wordt daarna verder gezet in Late Late Flo, het nieuwe taboedoorbrekende programma van Flo Windey op StuBru. ​ Schrijf, reageer, of lees mee op syllabuse.be en volg Syllabuse op Facebook en Instagram.

Credits

Client: Vlaamse Ombudsdienst
Client contacts: Nina Callens, Annelies D’Espallier, Els Vandensande

Acco contacts : Lien Berendsen
VRT contacts : Dora De Coster, Laurens Luyten

Agency: mortierbrigade
CEO: Jens Mortier
Executive Creative Director : Joost Berends Brand Design Director : Philippe De Ceuster

Creatives: Toon Vanpoucke & Morgane Choppinet Strategy: Chenling Zhang
Media Strategy: Chenling Zhang
Lead producer : Evelyn Savels

Producer : Hanne Polé, Lise Vanaverbeke Social Lead: Lisa Smets
Social Creatives : Emma Poorters

UX Director: Pieter Nijs
Digital Project Manager: Saartje Kuypers UX design: Wout Leemans
UI design: Pieter Nijs
Development: Shenanigans

Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata PR : Brum Smith