In een wereld waar audio een steeds grotere plaats inneemt, wordt de auditieve herkenbaarheid van een merk steeds belangrijker. Merken voegen daarom steeds vaker sonic branding aan hun brandbooks toe. Met de Soniq Award wil VIA goede voorbeelden van eigen bodem presenteren, het belang van een sterke auditieve branding onderstrepen en de markt inspireren. VIA is de Belgische Vereniging van de Audiovisuele Media, met de saleshouses DGP Media, IP Belgium, RMB, SBS en VAR als effectieve leden en Brightfish, AB3 en Transfer als aangesloten leden.
De Soniq Award, en nieuwigheid voor 2020, vestigt de aandacht op het gebruik van geluid om een merk te definiëren en zijn kernwaarden te communiceren. Het gaat om werk waarin een unieke audio-identiteit de consument helpt om het merk op verschillende touchpoints te herkennen en beter te begrijpen. De jury bestond uit Peter Baert (Raygun), Kim Beyns (Ngroup), Coppelia de Crane d'Heysselaer (Happiness), Sandra Circhirillo(CBC), Mark Coenen (journalist, opleidingsadviseur), Joke Vermoere (Nationale Loterij) en Paul Wauters (auteur, creatief directeur). Die laatste zegt over deze nieuwe prijs: "Ik ben blij dat deze prijs in het leven geroepen hebben, maar ik zou dit editie 0 willen noemen. Omdat we een beetje appelen met bloemkolen hebben vergeleken. Dat is normaal voor een categorie waar tot nu toe geen aandacht aan is geschonken, en waar maar één enkele prijs wordt uitgereikt. Mobile Vikings is er als winnaar uitgekomen omdat hij de grootste spontane impact heeft gehad op de jury (en veel andere, échte mensen). Waarschijnlijk heeft niemand bij de creatie ervan gedacht « laat ons een sterke sonic branding creëren » maar laat dat nu niet zo erg zijn want het is waar iedereen naar op zoek is: het kruipt in je oren, heeft een duidelijke tone-of-voice die perfect bij Mobile Vikings past en het is een muzikale kapstok voor alle boodschappen, promo of merk. Kan je een bestaand liedje vergelijken met een nieuwe creatie of met een jingle? Wat als de beste sonic branding in een ander land gemaakt is? Kan je de herkenbaarheid van een omroep-signaal dat je 30 keer per dag hoort in elke station van Brussel vergelijken met een jingle die je twee keer per jaar in een campagne hoort en met een complete muzikale omkadering voor elk contactpunt zoals Luminus? Veel lastige vragen, maar daar dient een editie 0 ook voor. Pioniers als Humo, Flair, Carglass, Gamma, Kriek, Axion, de piano van Proximus en anderen, komen jammer genoeg te laat voor deze prijs, want die hebben laten zien/horen hoe het moet. Kudos voor die toonzetters dus. Volgend jaar, editie 1 dus wat mij betreft."
En ook Kim Beyns toont zich positief - we laten hieronder de toelichting van de juryleden onvertaald, om geen nuances te missen. "En tant que mĂ©dia je me rĂ©jouis de la crĂ©ation de ces Soniq Awards. Les spots font partie intĂ©grante de nos programmes. Nous les aimons pas seulement pour ce qu'ils rapportent, aussi pour ce qu'ils racontent et ce qui les rend furieusement radiophoniques. Le son est par ailleurs un fabuleux moyen pour se distinguer de ses concurrents et dans ce cadre les crĂ©ations de Mobile Vikings ont Ă©tĂ© plĂ©biscitĂ©es par l'ensemble du jury. Certes pas de logo sonore, mais un choix de musique on ne peut plus judicieux qui reste dans la tĂȘte et qui nous fait oublier le hit Da Da Da pour entonner Da Da Ta. Dans un marchĂ© tĂ©lĂ©com fortement concurrentiel, Mobile Vikings est le challenger qui a rĂ©ussi Ă faire passer son message en rythme et en musique. FĂ©licitations ! Pour cette premiĂšre Ă©dition des Soniq Awards, nous ne pouvions dĂ©signer qu'un seul gagnant. Jamais Ă©vident car les stratĂ©gies des candidats étaient trĂšs diffĂ©rentes. Mention donc pour tous les participants et plus particuliĂšrement pour Luminus et MIVB, 2 candidats forts et bien installĂ©s dans nos oreilles. Au plaisir de vous entendre demain sur nos ondes ;-)"
"Bravo aan de winnaar, terecht een oorworm die zân effectiviteit voor het merk bewezen heeft en die bovendien nog enorm  populair is ook, net zoals de beste sonic idents, al heette dat toen nog gewoon een jingle, uit het verleden. We denken dan aan Humo, Flair, Carglass,... Merken die moedig trouw bleven aan hun auditieve identiteit," vindt Peter Baert.
Coppelia de Crane dâHeysselaer heeft vanuit Happiness haar eigen kijk om naar sonic branding te kijken: "Ă force dâavoir les yeux rivĂ©s sur trois Ă©crans Ă la fois, il fallait bien trouver autre chose pour capter notre attention. Le Sonic Branding nâest pas nouveau. Mais depuis Alexa et les autres, il est aujourdâhui sur toutes les lĂšvres. Nous nâen partageons pourtant pas encore le mĂȘme vocabulaire. Jingle ? Audio logo ? Brand song ? Score ? Soundscape ? A partir de quand peut-on parler de Sonic Branding ? Il est important que marketers, agences et maisons de production commencent Ă parler la mĂȘme langue. Et un award comme les Soniq Awards va sĂ»rement nous y aider. Une autre question sâavĂšre tout aussi importante. Un Sonic Branding doit-il ĂȘtre crĂ©atif? Comme pour le reste, câest ce qui fait la diffĂ©rence. Tous ces jingles/audio logos/⊠finiront bien par rentrer dans nos tĂȘtes aprĂšs 20 ans de rĂ©pĂ©tition. Mais lequel participera Ă de la vraie prĂ©fĂ©rence de marque ? Sans hĂ©siter, celui qui nous fera rire et bouger, dans notre voiture, dans le tram, et partout ailleurs. VoilĂ donc comment la Stib et Luminus se dĂ©marquent. La STIB se distinguera par lâidĂ©e et Luminus par son craft. Mais câest Mobile Vikings qui rĂ©ussit Ă allier parfaitement les deux tout en avançant une proposition claire: les datas. Le tĂ©lĂ©com qui semblait avoir un peu disparu remporte sans hĂ©sitation cette premiĂšre Ă©dition des Soniq Awards, aprĂšs avoir sĂ©duit toute la Belgique. Un succĂšs que ni lâagence, ni le client nâauraient osĂ© imaginer. Si son Sonic Branding est nĂ© dâune seule campagne, nous espĂšrons quâils ne sâarrĂȘteront pas lĂ âŠÂ Changez immĂ©diatement votre musique de call center par Da Da Ta. Plus personne ne sera de mauvaise humeur quand vous dĂ©crocherez!"
Sandra Circhirillo benadrukt in heer toelichting de waarde van de drie campagnes. Over Mobile Vikings zegt ze: "Ils utilisent les codes dâun challenger en faisant directement la diffĂ©rence face aux leaders qui ont en plus des moyens plus importants. Ils utilisent  la carte de lâhumour au travers dâune musique ultra connue et le font de maniĂšre drĂŽle, intelligente, perspicace. On est de suite sĂ©duit, lâattention est créée." Over Luminus zegt ze: "Beaucoup de reconnaissance et dâattribution Ă la marque, vraiment smart dâavoir travaillĂ© avec des instruments de musique durables pour ĂȘtre cohĂ©rents par rapport Ă la promesse de la marque. Lâensemble est trĂšs crĂ©dible, trĂšs empathique, trĂšs « hygge/y » car il y a beaucoup de rondeur, de douceur, on a envie de faire partie de la famille Luminus." En MIVB/STIB looft ze aldus: "Jingle trĂšs fort et cohĂ©rent depuis longtemps, le fait de mettre le ding ding du tram renforce lâattribution Ă la marque de maniĂšre incroyable. Il nây a aucun doute sur qui nous parle dĂšs les premiers sons. Fort, cohĂ©rent. Rien Ă ajouter"
"Met de radiocampagnes van Humo zijn Guy Mortier en de Humo-gillende Veerle Dobbelaere zeker en vast de godfather en mother van de Sonic Branding," zegt Joke Vermoere tot slot. "Wanneer de winkelbelletjes van alle Vlaamse krantenwinkels âHumoâ zouden schallen telkens een klant binnenkomt was de Sonic Branding Award dan ook zeker naar Humo gegaan. Al zijn Flair, Carglass en ook Dovy Keukens slimme gebruikers van sound om hun merk een plek te geven in het oor en in het hoofd van de mensen. Mobile Vikings heeft op zijn beurt heel veel potentieel om zich te ontpoppen tot een sterk volwaardig Sonic branding verhaal. Samen met de andere juryleden kijk ik nu al uit naar de volgende editie van de Soniq Awards die ongetwijfeld vol sterke winkelbelsounds en meer zal zitten."