mortierbrigade en Mooimakers lanceren zomerlook tegen zwerfvuil

Crea / News

De zomerperiode betekent dat we vaker buitenkomen. Helaas gaat dat ook gepaard met meer zwerfafval. Dat blijkt uit cijfers van Mooimakers. Om het probleem met een knipoog aan te pakken, legt Mortierbrigade de link met een jaarlijks wederkerende vraag: Wat wordt dé look van deze zomer? Dé zomerlook van 2020, dat wordt je afval in de vuilbak gooien.  Gedaan met stressen over wat je aan moet: gooi je afval gewoon correct weg, de rest is bijzaak. Om het probleem van zwerfafval op een eigentijdse manier aan te kaarten, ontwikkelde Mortierbrigade een échte fashioncampagne. Centraal staan de printbeelden die zo uit een lookbook van een high-end kledingmerk lijken te komen. In social video’s komen deze beelden tot leven en denk je als kijker eerst in een fashion commercial te zitten. Joost Berends, executive creative director, over de campagne: “Mensen weten heus wel dat afval achterlaten niet hoort, maar ze moeten er wel aan herinnerd worden. Sensibiliseren zonder vingertje is dus belangrijk en nodig. Omdat we er ook allemaal op ons best willen uitzien nu we weer buiten mogen komen, is het modethema helemaal op zijn plaats. Zien en gezien worden is perfect voor dit verhaal.”

De visuals werden gerealisereed door Kurt Stallaert, die met echte modellen werkte om helemaal de fashionsfeer na te bootsen. In radio werd er aan de slag gegaan met catwalkcommentaar dat goedkeurend het gedrag van voorbijgangers becommentarieert. Daarnaast werd er een samenwerking aangegaan met mode-experte Tiany Kiriloff, die zich voor één keer niets aantrekt van wat jij draagt, zolang je je afval maar in de vuilnisbak gooit. Ten slotte worden er ook activaties georganiseerd op openbare plaatsen waarbij passanten worden uitgenodigd om zelf de catwalk te betreden en met hun zomerlook van 2020 te pronken.

Naast een sensibiliserende boodschap om je afval in de vuilnisbak te gooien, wordt er opgeroepen om verpakkingen thuis te laten of je afval weer mee te nemen. De strijd tegen afval win je makkelijker wanneer je het gewoonweg niet meeneemt.

 

Credits

Client : Mooimakers

Client contacts: Kelly Baetens, Carole Michels, Elke Celen, Jasna Schramme

Agency: mortierbrigade

Partner & CEO: Jens Mortier

Partner & Executive Creative Director: Joost Berends

Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster

Creatives: Jannis Min Jou, Thomas De Boeck, Usman Abdul, Robin Stam

Head of production: Charlotte Coddens

Strategy: Philippe Gérin, Laura DeKnock, Chenling Zhang

Lead Producer: Tine Van Hasselt, Tuyen Pham

Producer: Gwen Reynaert

PR Manager: Anne-Cécile Collignon

Social Media Manager: Jonas Van Bael

Social Media Creative: Tom Baetens, Emma Poorters

Digital Project Manager: Julie Post

Development : BLISS

Design: Kaatje Schreurs

DTP: Vito Lorrata, Sophie Bayeul

Production Company Photograpy: White Russian

Director: Kurt Stallaert

Executive Producer: Eveline Vanassche

Production Radio: Sonhouse

Production Company Social delivarbles: La Mancha Agency

Media Agency: Maxus

PR Agency : Lewis Agency

Event Agency: Fast Forward Events