Mortierbrigade en Ogilvy Social.Lab spreken 6 miljoen Belgen aan

Crea / News / Research

Mortierbrigade vroeg de social media-experten van Ogilvy Social.Lab om een strategie uit te werken voor een campagne die ze bedachten voor de Kanselarij van de Eerste Minister, de FOD Volksgezondheid en het Nationaal Crisiscentrum.

Sociale netwerken worden al snel, en vaak niet onterecht, met fake news geassocieerd, maar ze zijn evenzeer een essentieel medium om noodzakelijke informatie te verspreiden. En terwijl de klassieke media vooral een bron van informatie blijven voor bevoorrechte Europeanen, werd er sinds midden februari een sterke verhoging vastgesteld in het gebruik van sociale netwerken met een stijging van +11 tot +55% midden maart, naargelang het land. Om die reden deed Mortierbrigade een beroep op de social media- expertise van Ogilvy Social.Lab om een strategie uit werken voor hun sensibiliseringscampagne tegen COVID-19 op Facebook, Instagram en Snapchat.

De campagne #samentegencorona werd op 8 maart online gelanceerd en moedigt de Belgen aan om zich enkele gewoonten eigen te maken om zichzelf en anderen te beschermen tegen besmetting met het Coronavirus: niet panikeren, thuisblijven, regelmatig de handen wassen en afstand houden. Door de Belgen te vragen “het voorbeeld te geven en zo het virus te stoppen”, helpen de overheden hen om zo snel mogelijk terug te kunnen keren naar het gewone dagelijks leven. Met een voortreffelijke CPM van minder dan €2 - terwijl de gemiddelde CPM in België op deze schaal in 2019 € 3,06 bedroeg - heeft de campagne tot nog toe 5,9 miljoen personen bereikt, wat overeenkomt met meer dan 81% van de Belgen ouder dan 16 jaar die actief zijn op Facebook en Instagram. Ook de view through rate van 17% is een sterk resultaat ten opzichte van een 13% benchmark.

Deze resultaten zijn veelbelovend en tonen aan dat sociale media een belangrijk communicatiemiddel blijven, zelfs in deze ongewone tijden. Terzijde: een uitgangspunt dat Ogilvy Social.Lab verdedigde in de whitepaper What does Coronavirus mean for brands on social media?’ die begin deze maand gepubliceerd werd. Hierin geeft het Brusselse bureau gratis advies over hoe merken op een gepaste manier kunnen blijven communiceren tijdens een crisis, zoals social listening gebruiken als bron voor insights om gepast en opportuun te communiceren.

Credits

Het concept en het creatief materiaal Geef het voorbeeld, stop het virus werden door Mortierbrigade ontwikkeld

Strategie sociale netwerken: Ogilvy Social.Lab.

Facebook, Twitter en Google schonken de advertentieruimte.