De Warmste Week ziet er dit jaar helemaal anders uit. En daar heeft, of wat dacht u, het coronavirus zeker iets mee te maken. Logisch, zegt Vincent d'Halluin, partner en strategic director bij Mortierbrigade. "Behalve de campagne nemen wij ook het digitaal platform van De Warmste Week voor onze rekening. Via dat platform melden verenigingen lokale initiatieven aan. Die beginnen daar vaak al vroeg ameen, zodat al tijdens de lockdown mensen zich afvroegen wat dit najaar mogelijk is en wat niet."
Mortierbrigade en opdrachtgever VRT houden voor De Warmste Week graag de vinger aan de pols. Van Music for Life (Studio Brussel) tot De Warmste week (VRT): er zijn al vaker veranderingen doorgevoerd, bengt Vincent d'Halluin in herinnering. "De Warmste Week was De Warmste week omdat veel mensen samenkwamen," zegt hij. "Voor de warmathons, een wafelenbak of een fuif. Er was ook het centrale trefpunt met dj's en optredens. Maar hoe zal de wereld er straks uitzien? Komt er een tweede golf, of een derde golf?" Er was een tweede invalshoek om De Warmste week een nieuwe richting te doen inslaan. "De coronacrisis had veel gevolgen," stelt Vincent d'Halluin vast. "Negatieve én positieve. Er was veel eenzaamheid, de kloof tussen de Haves en de Have Nots, kwetsbare groepen werden zichtbaarder. Positief was dat de solidariteit leeft, dat mensen het verschil proberen te maken. Kijk maar naar de berenjachten, of naar de boodschappen die mensen voor anderen deden."
Mortierbrigade en de VRT gingen in dialoog aan de slag met die ingrediënten. Dat leidde tot een concept voor De Warmste Week waarbij niet zozeer op het inzamelen van geld wordt gemikt, wel op de manier waarop mensen het verschil maken: "Hoe kan jij het verschil maken?" Die nieuwe insteek zat er vorig jaar ook al wat in, zegt Elisabeth Roelandt, marketingmanager bij de VRT. "Met De Warmste Week waren we al bezig in de richting van meer duurzame projecten en niet enkel one shots.. Corona was een versneller voor de ontwikkeling van het nieuwe concept." En Floris Nieuwdorp, coördinator van De Warmste Week, vult aan: "Van fundraising voor wereldproblemen verschoof de aandacht al meer naar dingen dichter bij ons. Vorig jaar vroegen we niet enkel om geld te verzamelen, maar om ook tijd te geven." Dat wordt nu doorgetrokken. Natuurlijk vergt dat een nieuwe media-aanpak, waarbij de VRT met de hulp van VRT-gezichten zelf initiatieven zullen nemen. Geen duizenden mensen op een plein, geen warmathons, maar alle VRT-merken zullen De warmste week ondersteunen. Floris Nieuwdorp: "Studio Brussel en Eén zullen een actievere rol hebben, maar ook Ketnet - voor de kinderen, Radio 2 - voor de regio's- en MNM - voor de jongeren - doen volop mee."
De lanceringscampagne (zie hieronder) bestaat uit een tv-spot, radiospots, een printcampagne en posts op sociale netwerken. De bedoeling? Mensen en verenigingen aanzetten om projecten te bedenken. "Het is dus niet de bedoeling om geld in te zamelen, al is er voor sommige projecten wel geld nodig dat mensen lokaal kunnen inzamelen via acties," zegt Floris Nieuwdorp. "De hoofdbedoeling is dat mensen zélf de handen uit de mouw steken. Iedereen zal creatief moeten zijn."
En de rol van de Var, de reclameregie van de VRT, in dat alles? "De Var zoekt naar manieren om adverteerders bij dit nieuwe concept te betrekken," zegt Elisabeth Roelandt. "Ook zij zullen creatief moeten zijn." De Var begon overigens al vanuit de cel Creative Partnerships om merken aan te sporen zich aan D Warmste Week 2020 te binden.
Concreet: dit najaar gaat De Warmste Week op zoek naar honderden straffe projecten om elkaar te helpen, en duizenden mensen om die samen waar te maken. Vanaf september tot en met december kan iedereen een project opzetten om andere mensen te helpen. Een project kan je opzetten op je eentje, samen met een vzw, de buurt, collega's of vrienden.
Ideeën voor projecten zijn vanaf nu al welkom op dewarmsteweek.be. Pas vanaf september kan iedereen projecten via de website registreren, organiseren en een oproep doen om ze mee te helpen realiseren. Met De Warmste Week willen alle VRT-merken dit najaar Vlamingen in beweging zetten voor elkaar én voor de vele organisaties en initiatieven die fantastisch werk leveren voor onze samenleving. Ook de Koning Boudewijnstichting en het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk werken opnieuw samen met de VRT om het draagvlak bij vzw's en vrijwilligers rond dit nieuw solidariteitsverhaal te verbreden. De Warmste Week krijgt opnieuw zijn finale op radio, tv en online in de week voor kerst, van vrijdag 18 tot en met donderdag 24 december 2020. Meer nieuws daarover volgt begin september.
Credits
Client: VRT
Client contacts: Floris Nieuwdorp, Elisabeth Roelandt, Danny Van Der Elst
Agency: mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Creatives: Thomas De Boeck & Jannis Min Jou
Strategy: Vincent d’Halluin
Lead Producer: Lore Meert
Producer: Anneleen Vande Voorde
PR Manager: Anne-Cécile Collignon
UX Director: Pieter Nijs
Digital Project Manager: Shaina Vanderplancke
Design: Wout Leemans
Development: Dive
Cross Media Designer/DTP: Patrick Downie & Vito Latorrata
Post-production Company : Pandemie
Producer: Jelle Robbeets
Editor: Robin De Praetere
Music: Selah Sue – You
Soundstudio: Sonhouse
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]