mortierbrigade steunt gevecht Alzheimer Liga Vlaanderen

Crea / News

Op bejaarde leeftijd plots de prestaties van een topsporter moeten neerzetten, dat is wat mensen overkomt bij wie de ziekte van Alzheimer wordt vastgesteld. In een nieuwe campagne van Mortierbrigade voor Alzheimer Liga Vlaanderen worden ze als bokser neergezet. Eentje die elke dag noodgedwongen moet vechten. Niet tegen een tegenstander, maar tegen zichzelf. Paul kreeg de diagnose op 65-jarige leeftijd en is het gezicht van de campagne. Hij deelt met ons wat zijn gevecht inhoudt: “Ik weet dat er een moment komt waarop ik er nog ben, maar er eigenlijk nog amper iets van mij overblijft. Het is die versie van mijzelf waartegen ik elke dag moet knokken. Want als ik de moed laat zakken en niet optimaal voor mijzelf zorg, kan het zijn dat ik morgen wakker word als de Paul die ik niet wil worden.”Joost Berends, partner & executive creative director bij Mortierbrigade: “In campagnes rond de ziekte van Alzheimer en andere oorzaken van dementie gaat het vaak over mensen met de ziekte, maar worden ze zelf nog te weinig aan het woord gelaten. Wij kozen ervoor om hen centraal te stellen in de campagne, zodat ze vanuit hun eigen gevoel de zwaarheid van hun gevecht konden overbrengen.”

Afschaffing duolegaat

Sinds 1 juli 2021 is het in Vlaanderen niet langer mogelijk om te besparen op erfbelastingen via de techniek van het duolegaat. Voordien kon men een nalatenschap spreiden over een erfgenaam én een liefdadigheidsinstelling zoals Alzheimer Liga Vlaanderen. Het fiscale voordeel dat daarbij ten goede kwam aan de erfgenaam was de voornaamste reden voor heel wat mensen om gebruik te maken van het duolegaat. “Er vallen dus heel wat middelen weg om mensen met alzheimer te steunen in de uitputtende strijd die ze elke dag noodgedwongen voeren. Daarom was deze campagne noodzakelijk. We rekenen echt op de steun van de Vlamingen. De ziekte van Alzheimer is veruit de meest voorkomende oorzaak van dementie. Het gaat om onze ouders en grootouders. Die kunnen we toch niet aan hun lot overlaten. Met een kleine of grotere donatie maak je al een heel groot verschil," zegt  Rudy Poedts van de liga.

De campagne bevat onder andere een film die in de bioscopen te zien zal zijn en online verspreid wordt, radiospots, print advertenties en samenwerkingen met influencers.

Wie de activiteiten van Alzheimer Liga Vlaanderen wil ondersteunen met een gift kan dit doen via www.steunhetgevecht.be of door ‘VECHT’ te sms’en naar het nummer 4666. Bij elke sms wordt automatisch 1 euro geschonken aan de organisatie

CREDITS

Client: Alzheimer Liga Vlaanderen
Client contacts: Jef Pelgrims, Rudy Poedts, Riet Evers

Agency: mortierbrigade
CEO: Jens Mortier
Executive Creative Director: Joost Berends Brand Design Director: Philippe De Ceuster

Creatives: Michiel Baeten, Frédéric Delouvroy

Strategy: Maaike de Wae, Vincent d’Halluin Media Strategy : Chenling Zhang
Lead Producer: Anneleen Vande Voorde Social Lead : Lisa Smets

Social creatives : Ella Van Cappellen & Tine Van Daele, Louis Vielle

UX Director: Pieter Nijs

UX designer: Wout Leemans

Digital Project Manager: Laurens Selathuri, Jeroen De Bock Design: Patrick Downie

Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata

Production Company: Czar Director: Joost Vandebrug Executive Producer: Eurydice Gysel Producer: Lander Engels

Campaign Photographer: Erika Rodin Photo Producer: Ingrid Deuss
DOP: Sander Vandenbroucke
Art Director: Tanker

Post-Producer: Bieke De Keersmaecker Editor: Robin De Praetere Post-production: Czar
Grading: Joost Vandekerckhove

Online: Jef Neefs/Robin De Praetere Music: Raygun
Soundstudio: Raygun
Casting: via Alzheimer Liga Vlaanderen Art Department: Tanker

PR : Bram Smets en Ziggy Eloot (PR-bureau Brum Smith)