{Move on} CIM wil ecosysteem ondersteunen en prikkelen

Communication / News

Bij het CIM veranderde er in twee jaar meer dan in de afgelopen twintig. Ook in de organisatie. Met een nieuwe voorzitter (Stefan Lameire, sinds 2022), een nieuwe algemeen directeur (Koenraad Deridder, sinds 2023) en nieuwe kantoren (sinds april 2024). Tijd voor een bezoek… 

De kern van de missie van het CIM is het meten van 'currencies', de waardevolle bereiksgegevens die dienen als een neutrale en geloofwaardige basis voor de strategische keuzes en de prijsbepaling van reclamecampagnes. Met meer dan 50 jaar expertise geniet het CIM van een solide reputatie. En met Stef Peeters stond er jarenlang een onwrikbare cijferman aan het hoofd die grote schoenen achterliet in de kantoren van het CIM aan de Hermann-Debrouxlaan in Oudergem. Zijn die schoenen mee verhuisd naar Bluepoint aan de Reyerslaan in Schaarbeek? Want al doet men nog steeds hetzelfde, de manier waarop zit vervat in de vernieuwde strategie. Het CIM begon sinds het aantreden van Stefan Lameire aan een grote transformatie naar een consumentgerichte aanpak, met nadruk op crossmedia, digitaal en data. Om dat te doen herzag het CIM ook zijn organisatie. Een kleiner bestuursorgaan, een bredere rol voor de strategische comités en een aanpak die meer gericht is op innovatie en samenwerking met een breder scala aan partners.  

Concreet: wat was de aanleiding om te verhuizen?

Stefan Lameire: “Het helpt als je een transformatie ook kan visualiseren. Een nieuwe verpakking als veruitwendiging van een nieuwe inhoud. En dat is wat deze verhuizing is: een nieuwe verpakking. Dezelfde mensen, nog steeds een studiecentrum, maar nu met een meer open blik op de wereld, en met wat meer seks-appeal...” 

Koenraad Deridder: “Bovendien was de huur opgezegd omdat men in dat gebouw aan de Hermann-Debrouxlaan luxeflats wil maken. Hier in Bluepoint beschikken we maar over de helft van de ruimte die we vroeger hadden, maar het is veel aangenamer, mede door het vele licht dat hier binnenvalt. Hier werken 11 vaste mensen, met daarbij vaak ook nog enkele freelancers.” 

Hoe verliep de zoektocht naar nieuwe kantoren? 

Koenraad Deridder: “Op zijn cims! (lacht). Met onderzoek! Van waar komen de medewerkers, hoe is de bereikbaarheid met de auto en met het openbaar vervoer enzovoort. We hadden zes criteria, met daarnaast ook de prijs. En het is meegenomen dat we hier mooi aansluiten op het Mediapark. Hier is een café, er zijn meetingruimtes en zelfs een conferentiecentrum... We hebben het mooi aangekleed, met ruimtes die verwijzen naar media, een groene mosmuur enzovoort. Na dag één zei een medewerker: ‘Het is alsof we hier al jaren zitten’. We hebben het laten inrichten door Leen Van den Brande van Uncle Bob. Die maken meestal productiedecors en dat paste hier mooi.”

[...]

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE

Beeld (c) Aude Vanlathem