Besparen. Niemand doet het graag, en Belgen al zeker niet. Maar in tijden van crisis hebben we geen andere keuze. Daarom bracht Knack/LeVif vorige week een koopkrachtdossier uit: een speciale editie van het weekblad met tips en artikels die de lezer tot 5000 euro kunnen besparen. Om dat aan te kondigen zocht Mutant inspiratie bij de zuinigste, zeg gerust gierigste, mensen ter wereld: Nederlanders. “Moeten we ons deze winter laten annexeren door Nederland?” Een vraag die niet al te veel Belgen zich spontaan zullen stellen, maar die ergens wel logisch klinkt als je durft te twijfelen. Nederland is namelijk het enige land dat er in volle energiecrisis in slaagt om hun gasverbruik binnen de Europese normen te houden. Maar het is vooral een vraag die een serieus en overbelicht thema als “besparen” met de nodige knipoog behandelt. Want gelukkig zijn er nog andere manieren om gierig te leren zijn, zoals het koopkrachtdossier van Knack lezen, bijvoorbeeld. Tom Meijer, creatief bij Mutant, en zelf Nederlander: “Eindelijk eens een campagne die met echte oplossingen komt voor de crisis. Als Nederlander in België probeer ik de mensen hier al jaren wat gezonde gierigheid bij te brengen. Zonder succes. Onlangs viel het mij op dat de Belgische collega’s nog steeds douchen in deze onzekere tijden. Asjemenou. Een andere tip: als het op café jouw beurt is om een rondje te betalen, ga dan 'toevallig' even naar de wc. Het zijn kleine dingen, maar ze maken wel degelijk een verschil.”
De campagne werd uitgerold in print, radio, social, en online video.
CREDITS
Agency: Mutant
Brand: Knack
Client: Nele Baeyens, Bert Bultinck, Ann Claeys , Anne-Sophie Bailly
Creative Director: Odin Saillé
Creation: Tom Meijer & Jesse Van Gysel
Design Director: Frank Schauwaerts
Designer: Ben Boliau
Client Director: Innie Tran
Client Manager: Loes Daemen
Animation: 2Frame
Sound: Raygun
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]