Mutant benoemt Koen Van Iseghem tot CEO, opent vestiging in Amsterdam en lanceert Mutant Branding.

Communication / News / People

Koen Van Iseghem is de nieuwe CEO van Mutant. Van Iseghem is een doorgewinterde professional met een carrière van 18 jaar bij Nike, waar hij de leiding had over impactvolle campagnes in verschillende sporten en samenwerkte met iconische atleten zoals Rafael Nadal, Serena Williams, Eliud Kipchoge, Roger Federer en Tiger Woods. Voordat hij als CEO bij Mutant kwam, was hij head of
brand marketing voor Running in EMEA.

“We hebben Koen leren kennen als onze klant en waren meteen onder de indruk van zijn leiderschapsstijl, visie en uitgebreide ervaring op internationaal niveau,” zegt Odin Saillé, die Mutant in 2019 samen met Maarten De Cuyper oprichtte. “Het is de eerste keer dat we het stuur van Mutant in andermans handen leggen, maar we voelden meteen dat hij de juiste persoon was om dat deze keer dus wel te doen. Met Koens leiderschap willen we ons aanbod vernieuwen, onze internationale aanwezigheid uitbreiden en blijven groeien als een creatieve powerhouse.”

“Ik ben ongelooflijk enthousiast om me bij het getalenteerde team van Mutant te voegen,” reageert Koen Van Iseghem. “Ik heb persoonlijk gezien hoe gedurfd ze zijn, niet alleen creatief maar ook in hun strategisch denken. Ze hebben resultaten behaald met een snelheid en efficiëntie die ik nog niet eerder heb gezien. Ik kijk ernaar uit om voort te bouwen op deze legacy en Mutant door het volgende hoofdstuk in haar groei te leiden.”

Mutant Amsterdam opent de deuren

Als onderdeel van het groeiplan van Mutant opent het bureau een tweede kantoor in het centrum van Amsterdam. “Amsterdam is nog steeds een uniek forum waar internationale merken en talent samenkomen. We zien een groot potentieel voor Mutant vanuit zakelijk oogpunt maar ook op vlak van hiring,” zegt Innie Tran, client director.

Deze tweede Mutant hub zal gerund worden door Aeneas Panayiotou die eerder dit jaar bij Mutant aan boord kwam. Panayiotou brengt een schat aan ervaring mee vanuit zijn eerdere rollen bij Adidas, Netflix en Red Bull. Geboren en getogen in Hongkong, maar ondertussen al vier jaar volbloed Amsterdammer. Bij Adidas maakte hij deel uit van het brand marketing-team voor Adidas Originals, waar hij het voorrecht had om ondersteuning te bieden bij mode-samenwerkingen met YEEZY, Statement, Consortium en de CONFIRMED-app. Bij Netflix was hij de global creative marketing-leider van Original Series in het Verenigd Koninkrijk, waaronder Top Boy en Formula 1: Drive to Survive. Daarvóór hield hij toezicht op de sociale media voor de cultuur- en sportprojecten van Red Bull, waaronder Red Bull Music Academy en Red Bull Racing.

“Op het moment dat ik Odin en het Mutant-team leerde kennen, wist ik dat we moesten samenwerken en beginnen bouwen aan iets,” zegt Aeneas Panayiotou. Hij zal nauw samenwerken met de onlangs aangestelde CEO Koen Van Iseghem, die Mutant vanuit de twee hoofdkantoren zal leiden. Het Mutant-kantoor in Amsterdam is gevestigd op Brouwersgracht.

Aeneas Panayiotou

Aeneas Panayiotou

Mutant Branding officieel gelanceerd

Geen twee zonder drie dachten ze bij Mutant. Want op 23 september lanceert het bureau ook officieel Mutant Branding. “Mutant heeft vanaf het begin altijd craft en design voorop gezet. Voor we het wisten, werden we ingehuurd als een brandingbureau naast onze campagnes,” zegt Frank Schouwaerts, design director bij Mutant sinds 2020. “Maar, hoewel we straf werk maakten voor spannende merken en zelfs D&AD Pencils wonnen, hadden we het gevoel dat we soms nog steeds werden gezien als een reclamebureau dat toevallig goed was in design. Het was tijd om duidelijk te maken dat we ons kunnen meten met andere brandingstudio's.” 

Mutant Branding start niet met een blanco cv, aangezien het al zijn craft heeft losgelaten op onder andere FOMU, 11.11.11, Vooruit, Musea Brugge en Film Fest Gent. De brandingstudio zal als een afzonderlijke entiteit binnen het Mutant-universum opereren en richt zich uitsluitend op het bouwen en hervormen van merkidentiteiten waar mensen echt om geven, door middel van doordachte strategieën, een oprechte verbinding met de hedendaagse cultuur en onmiskenbaar design.

Design Director Frank Schouwaerts legt uit hoe zijn team en rol in de afgelopen jaren zijn geëvolueerd: “Ik kwam in 2020 bij Mutant toen de missie was om een meer hedendaagse esthetiek aan onze campagnes te geven. Maar de projecten en het team zijn sindsdien enorm geëvolueerd, met toevoeging van vaardigheden zoals motion en digital design, het oversteken naar spatial design en experimenteren met nieuwe technologieën. Design is altijd belangrijk geweest bij Mutant, maar met deze nieuwe entiteit zetten we het echt op de voorgrond en ik ben benieuwd waar dat ons zal brengen. De ambitie is om merken te bouwen waarover onze vrienden met ons praten zonder te weten dat wij er een hand in hadden.”