Als je een beeld zou kunnen vormen van je gedachten, hoe zouden die er dan uitzien? De kans is groot dat je ze voorstelt als kleurrijk en fluïde, maar wat als ze in feite hard, scherp en zwart-wit zijn? Nieuwsmagazine Knack ontwikkelde een tool waarmee je jouw gedachten aan de hand van gerichte vragen en denkoefeningen kan visualiseren. Benieuwd?
We leven in een wereld waarin we die steeds vaker polariseren en vervallen in absolute zekerheden. De dingen zijn vaak ofwel helemaal zwart ofwel helemaal wit, zonder iets daartussen.
Of zo lijkt het toch. Om na te gaan hoe genuanceerd we écht denken, lanceerde Knack een nieuwe campagne, samen met Mutant: Denk In Kleur. Deze vloeit voort uit hun ‘Durf Twijfelen’-gedachte en moedigt lezers aan om vaker de nuance op te zoeken, een verscheidenheid aan overtuigingen te verkennen en een zwart-wit-mentaliteit om te zetten in een kleurrijke gedachtegang.
Denk in Kleur vertrekt vanuit een vragenlijst die berekent hoe zwart-wit of hoe kleurrijk jij denkt. Daarna wordt je gevraagd om je mening te delen over verschillende onderwerpen. Na elke vraag verandert je vorm beetje bij beetje, eindigend met een eigen persoonlijke ‘sculptuur’ die je kan downloaden. De vragen zijn ontwikkeld in samenwerking met psychologen van de Vrije Universiteit Brussel die bekend staat om haar psychologie en educatiewetenschappen. Zij hielden rekening met verschillende parameters zoals empathie, ruimdenkendheid, flexibiliteit en nieuwsgierigheid. Deze zijn gebaseerd op verschillende psychologische tests, meer specifiek: de BFI-2 en FIT-60 tests.
Om dit platform te lanceren, nodigde Knack enkele Belgische denkers uit om de tool te gebruiken en samen met de Knack-lezers te ontdekken hoe hun denken eruit ziet. Het resultaat is te bewonderen in een nieuwe wekelijkse Knack-column en een reeks prints. Televisiespots, radio, social video’s en OOH-posters vullen de campagne verder aan.
Ook benieuwd geworden naar hoe je denken eruitziet? Doe de test hier.
Credits
Agency: Mutant
Brand: Knack
Client: Nele Baeyens, Bert Bultinck, Anne Nijst, Jeroen Van Raemdonck, Anne-Sophie Bailly, Camille Paly
Creative Director: Odin Saillé
Strategic Director: Odin Saillé
Creation: Roxane Schneider
Creation: Pieter Claeys
Creatives: Jonathan d’Oultremont, Matthew Lootens, Benjamin Van Synghel, Olivier Maquenne, Olaf Meuleman
Design Director: Frank Schouwaerts
Client Director: Innie Tran, Soraya Hellara
Client Manager: Loes Daemen
Tool development: Nocomputer, Studio Hyperdrive
Animation: Whojo
Sound: Raygun
Vrije Universiteit Brussel: Gina Rossi