Mutant en Knack hebben er genoeg van

Crea / News

Uit onderzoek van de VN blijkt dat 1 op 3 vrouwen wereldwijd tijdens hun leven een vorm lichamelijk en/of seksueel geweld ervaart. Maar te veel van dat geweld tegen vrouwen blijft ongemeld. Want een nog veel hallucinanter cijfer is dat een vrouw gemiddeld pas na 35 keer aangifte durft te doen van geweld. “35 keer. Vaak duurt het zo lang omdat er, niet onterecht, te weinig vertrouwen is in het systeem. En daar moet verandering in komen want 35 keer, dat is genoeg,” zegt Anne Nijst, brand manager van Knack/Le Vif. Met die gedachte creëerden Knack en Mutant de campagne voor het dossier ‘Genoeg!’ over geweld tegen vrouwen. “Durf Twijfelen is sinds vorig jaar de nieuwe baseline van Knack en Le Vif. En dat is net waar er de dag van vandaag nood aan is. Want durven twijfelen aan het systeem is cruciaal. Alleen door kritisch naar problemen te kijken en het te benoemen, creëer je ruimte voor dialoog en verandering.”

Om de campagne van ‘Genoeg!’ te lanceren werden 35 aangrijpende aanleidingen die gebaseerd werden op getuigenissen van echte slachtoffers gebruikt. Ze werden verwerkt in OOH, radiospots, prints, social posts, en tv-billboards.

“Soms grijpt er niets zo naar de keel als feiten en cijfers. Dat het 35 keer duurt voor er aangifte gedaan wordt, spreekt tot de verbeelding. Het beduidt niet alleen de urgentie van het probleem, maar het is ook een perfecte trigger om het debat op gang te trekken. Daarom hebben we dat cijfer voelbaar gemaakt in de campagne,” zegt Iris Nuyts, creative bij Mutant.

Als kick-off werden de 35 aanleidingen op Internationale Dag tegen Geweld op Vrouwen door een echt slachtoffer voorgedragen op StuBru. 35 pijnlijke herinneringen die zij aan de lijve heeft ondervonden. Na haar ruwe getuigenis gingen Han Renard, journalist bij Knack, en Fien Germijns in gesprek over het onderwerp.

“Door een echt slachtoffer aan het woord te laten, geven we het probleem een echte stem en da’s belangrijk voor een probleem dat vaak geminimaliseerd wordt of ‘ver van ons bed’ lijkt. Een ongepolijste voordracht draagt ook alleen maar bij tot de echtheid en de rauwheid van probleem. Het is een krachtig statement voor een alarmerende problematiek,” besluit Innie Tran, client director bij Mutant.