Mutant en Paralympic Team Belgium tonen de echte handicap

Crea / News

De Olympische Spelen staan voor de deur en de opbouw ernaartoe is niet te missen. Zeker nu de Spelen zo dicht bij huis zijn. Maar vaak wordt nog vergeten dat het na de Olympische Spelen ook de beurt is aan de Paralympische Spelen. Zij kunnen niet op diezelfde aandacht rekenen en dat is onterecht. Want na de vier gouden, drie zilveren en acht bronzen medailles van de vorige zomerspelen, ziet het er dit jaar weer veelbelovend uit voor Paralympic Team Belgium.  

Ondanks hun indrukwekkende evolutie de afgelopen jaren, worden de prestaties van Paralympic Team Belgium nog steeds veel minder gevolgd, wat rechtstreeks zorgt voor minder middelen en groeimarge voor de hele paralympische sport. Hun fysieke, visuele of verstandelijke beperkingen zijn niet wat hen tegenhoudt. Hun echte beperkingen zijn het gebrek aan views, fans en aandacht. Dat is de insteek voor de campagne in aanloop naar de Paralympische Spelen van Parijs 2024.  

“Met deze campagne durven we te benoemen waar het schoentje echt knelt,” zegt Ruben Van Maldeghem, creatief directeur bij Mutant. “Mensen beseffen vaak niet wat voor een verschil ze kunnen maken door te supporteren voor onze atleten. Daarom spreken we ze rechtstreeks aan. Zeker dit jaar, nu de Paralympische Spelen in Parijs plaatsvinden, willen we de kijker extra uitdagen om eens live voor onze atleten te gaan supporteren.” 

“Volgens studies van onderzoeksbureau Nielsen hebben bijna 7 op 10 Belgen een positiever beeld van mensen met een beperking nadat ze onze atleten in actie hebben gezien,” legt Marc Vergauwen, de voorzitter van het Belgian Paralympic Committee, uit. “Het zou zonde zijn om hier niet van te profiteren, nu onze atleten komende zomer bijna op eigen bodem zullen presteren.”   

De 360° campagne werd uitgerold in radio, tv, online en print. “Voor de print ads werd een typografie gecreëerd die verwijst naar de overlappende lijnen van een sportveld. In fotografie tonen we aan de hand van krachtige zwartwit portretten zowel de isolatie als de kracht van de paralympische atleten,” voegt Iris Nuyts, creative bij Mutant, toe.   

De campagne loopt in verschillende waves in de aanloop naar de Paralympische Spelen van Parijs 2024.  

Credits

Agency: Mutant 

Brand: Paralympic Team Belgium 

Client: Olek Kazimirowski, Guillaume Gobert, Hélène Masson 

Creative & Strategic Director: Odin Saillé 

Creative Director: Ruben Van Maldeghem 

Creative Director: Jesse Van Gysel 

Creative: Iris Nuyts 
Creative: Simon Pyson 

FR copywriter: Jonathan d'Oultremont 

Client Director: Innie Tran 

Client Manager: ShiQi Ji 

Producer: Robin Mosch 

Design director:  Frank Schouwaerts 
Designer: Davy Dooms 

Designer: Tjen Colman 

Designer: Joris Hechtermans 

Motion designer: Bob Van den Audenaerde 

DTP: Sefanja | Studio Haas 

Director: Milo Blake 

Photographer: Jorre Janssens 

Executive producers: Yannick Verdonck - Thomas Cassiers 

Producer: Sarah Rastelli  

Location Manager: Margot Blihi  

1st AD: Laurent Bousse 

DOP: Sander Vandenbroucke 

1st AC: Boris Godfroid 

2nd AC: Jokke De Roo 

Gaffer: Rayan Imoula 

Best Boy: Simon Verjus 

Grip 1: Patrick Otten 

Grip 2: Lester Otten - Les Fizzapapas 

Art director: Aaron De Keyzer 

Photographer Assistant: Jordan Esser 

Drones: Droneracing Belgium 

Audio Production Company: Raygun 

Music Composition: Peter Baert 

Voice Coach: Toon Jansegers 

Producer Raygun: Thaïs van Burm 

Sound on Set: Brecht Vander Plaetse, Jori Hernalsteen 

Sound Design: Brecht Vander Plaetse, Lars Overstijns 

Catering: De Spuye 

Verantwoordelijke locatie: Teun Stuart