Mutant en Paralympic Team Belgium tonen de echte handicap
De Olympische Spelen staan voor de deur en de opbouw ernaartoe is niet te missen. Zeker nu de Spelen zo dicht bij huis zijn. Maar vaak wordt nog vergeten dat het na de Olympische Spelen ook de beurt is aan de Paralympische Spelen. Zij kunnen niet op diezelfde aandacht rekenen en dat is onterecht. Want na de vier gouden, drie zilveren en acht bronzen medailles van de vorige zomerspelen, ziet het er dit jaar weer veelbelovend uit voor Paralympic Team Belgium.
Ondanks hun indrukwekkende evolutie de afgelopen jaren, worden de prestaties van Paralympic Team Belgium nog steeds veel minder gevolgd, wat rechtstreeks zorgt voor minder middelen en groeimarge voor de hele paralympische sport. Hun fysieke, visuele of verstandelijke beperkingen zijn niet wat hen tegenhoudt. Hun echte beperkingen zijn het gebrek aan views, fans en aandacht. Dat is de insteek voor de campagne in aanloop naar de Paralympische Spelen van Parijs 2024.
“Met deze campagne durven we te benoemen waar het schoentje echt knelt,” zegt Ruben Van Maldeghem, creatief directeur bij Mutant. “Mensen beseffen vaak niet wat voor een verschil ze kunnen maken door te supporteren voor onze atleten. Daarom spreken we ze rechtstreeks aan. Zeker dit jaar, nu de Paralympische Spelen in Parijs plaatsvinden, willen we de kijker extra uitdagen om eens live voor onze atleten te gaan supporteren.”
“Volgens studies van onderzoeksbureau Nielsen hebben bijna 7 op 10 Belgen een positiever beeld van mensen met een beperking nadat ze onze atleten in actie hebben gezien,” legt Marc Vergauwen, de voorzitter van het Belgian Paralympic Committee, uit. “Het zou zonde zijn om hier niet van te profiteren, nu onze atleten komende zomer bijna op eigen bodem zullen presteren.”
De 360° campagne werd uitgerold in radio, tv, online en print. “Voor de print ads werd een typografie gecreëerd die verwijst naar de overlappende lijnen van een sportveld. In fotografie tonen we aan de hand van krachtige zwartwit portretten zowel de isolatie als de kracht van de paralympische atleten,” voegt Iris Nuyts, creative bij Mutant, toe.
De campagne loopt in verschillende waves in de aanloop naar de Paralympische Spelen van Parijs 2024.
Credits
Agency: Mutant
Brand: Paralympic Team Belgium
Client: Olek Kazimirowski, Guillaume Gobert, Hélène Masson
Creative & Strategic Director: Odin Saillé
Creative Director: Ruben Van Maldeghem
Creative Director: Jesse Van Gysel
Creative: Iris Nuyts
Creative: Simon Pyson
FR copywriter: Jonathan d'Oultremont
Client Director: Innie Tran
Client Manager: ShiQi Ji
Producer: Robin Mosch
Design director: Frank Schouwaerts
Designer: Davy Dooms
Designer: Tjen Colman
Designer: Joris Hechtermans
Motion designer: Bob Van den Audenaerde
DTP: Sefanja | Studio Haas
Director: Milo Blake
Photographer: Jorre Janssens
Executive producers: Yannick Verdonck - Thomas Cassiers
Producer: Sarah Rastelli
Location Manager: Margot Blihi
1st AD: Laurent Bousse
DOP: Sander Vandenbroucke
1st AC: Boris Godfroid
2nd AC: Jokke De Roo
Gaffer: Rayan Imoula
Best Boy: Simon Verjus
Grip 1: Patrick Otten
Grip 2: Lester Otten - Les Fizzapapas
Art director: Aaron De Keyzer
Photographer Assistant: Jordan Esser
Drones: Droneracing Belgium
Audio Production Company: Raygun
Music Composition: Peter Baert
Voice Coach: Toon Jansegers
Producer Raygun: Thaïs van Burm
Sound on Set: Brecht Vander Plaetse, Jori Hernalsteen
Sound Design: Brecht Vander Plaetse, Lars Overstijns
Catering: De Spuye
Verantwoordelijke locatie: Teun Stuart